Input til overfræser og cirkelstyr

Hej, 

Jeg skal skære en del huller (Ø30) i nogle MDF-plader og tænker det er nemmest med en overfræser med tilhørende cirkelstyr. Pladerne er 19mm.

Jeg er dog faret vild i mærker og tilbehør og hvad som passer sammen. 

Har I nogle links til noget I ved passer sammen? Også gerne hvilke 'bits' som skal bruges til formålet. Er ikke så erfaren i den type værktøj, som I nok kan høre :) 

Præferencer, men ikke alt afgørende: Batteri-drevet Bosch eller Ryobi da jeg har batterier hertil. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har overfræseren ville jeg lave en jig selv til at skære hullerne med.
Et stykke 10mm krydsfiner hvor du borer huller til at skrue den fast på foden af fræseren og så et hul feks 5mm til et bor som centrum i cirklen.
Svært at forklare med ord, men prøv at søge på "DIY circle cutting with router" på youtube.
Selvom der findes nogle ret avancerede udgaver, som kan stilles på alle tænkelige måder, så er det helt simple ofte det bedste.
Endelig er der mange fræsere der har tilhørende paralelanslag som også er bygget med en lille tap, der kan bruges til at fræse cirkler med.  

Når du skal fræse, ville jeg kun fræse ca halvt igennem pladen og så stoppe. Bore igennem med et bor og skære resten igennem med en stiksav (og efterlade en lille kant) og så efterfølgende rette kanten til med et fræsejern med et leje der kan følge den første fræsning.
Hvis du fræser hele vejen igennem pladen risikere du at når du tager det sidste, så glider centrum og fræsere stikker af    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Thomas_Mygind skrev den 04-01-2025 19:54:54

Hvorfor ikke et 30mm bor ?

30cm :)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis