Trykkoger til kogeplade, ikke sokaldt instant pot

Hej til Jer.
Jeg søger erfaring med trykkoger. Jeg har lånt en af min søn som fik den i en anden handel. Han har ikke brugt den og ingen af os har prøvet det før. Ved mit første forsøg lukkede den ikke tæt. Dvs at der kom damp ud ca samme tid som reguleringsventilen løftede sig. men det er for upræcist. Pakningen virker ikke hård. Kan man vedligeholde den på en eller anden måde? Har forsøgt at søge på yt og google men ikke fundet noget specifikt om pakninger andet en de skal skiftes iblandt. Det er en Monix trykkoger.
Kan ikke rette overskriften. Håber ​I forstår.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor kommer der damp ud henne, hvis det er ved reguleringsventilen, er det normalt. 
Hvad mener du med at det er for upræcis?
Hej tak for svar. der kommer damp ud ved pakningen i låget. og det betyder at man så ikke ved hvilket tryk der er inde i gryden. der må kun komme damp ud ved reguleringsventilen eller hvis trykket bliver for højt sikkerhedsventilen.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Kan du se om pakningen er itu, eller trykket?
Den burde vel ikke fejle noget, da den aldrig har været brugt.
Kan se at der eksisterer flere forskellige typer, både med et enkelt håndtag og nogle med bøjler.
Hvilken type har du?
Jeg har selv en med et håndtag, der kan sommetider være problemer, med at finde det nøjagtige sted, hvor låget hægter sig fast i alle flige på gryden.
Er du helt sikkert låget har været sat ordentligt på?
Jeg har haft min trykkoger i mindst 8år, men har endnu ikke skiftet pakning på den. Der fulgte en ekstra pakning med.
Har brugt trykkoger meget i mange år. Normalt burde der ikke komme ret meget damp ud ved pakningen, men det kan da forekomme især i starten, hvor trykket er under opbygning. 
Blev den ved med at slippe damp ud ved pakningen? 
Hvis ja og det var i større mængder, så skal der nok en ny pakning til. Vi har skiftet pakning med 5 til 10 års mellemrum, mest fordi vi kom forbi en tysk eller østrigs forretning, der solgte pakningerne til vores model. (det var før internethandlen blev almindelig)
Pakningen i vores model (andet fabrikat) er lavet af gummi, der hverken kan betegnes som hård eller blød.
Det er sønnike som aldrig  har  brugt den. Den var brugt  da han fik den. Nej jeg kan ikke se nogle fejl på pakningen. Den er af noget slags silikone gumme og ganske hård, men man kan  trykke den sammen. Egentlig synes jeg det er et dårligt design da der ikke er nogen læbe som trykket kan komme ind ved og lukke af. det er bare som en stor o-ring. Jeg ved jo ikke om låget sad rigtigt . Men jeg prøver self igen. indsætter lige et par billeder.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
Billeder 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Min ser sådan ud og der er "hægter" hele vejen rundt, lidt anderledes end din.

Ja den ser noget beder ud. Den jeg har laver tryk til 60Kpa. Og ifølge flere på yt så skal man noget højere op for at der rigtig sker noget. Hvor meget bruger du din? Og til hvilke retter. Jeg har lagt an til at forsøge med pulled pork i morgen. Tak for jeres svar.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Bruger den til alt hvad der skal koge/ stege i længere tid.
Hjerter, rødbeder, oksesteg mv.
Brugte den mest, da jeg boede i godt 400 m højde, hvor f. eks. kartofler ellers skulle koge i 45 minutter. 
Nu kun til noget, der skal koge i længere tid.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis