Lydisolere hus - massive døre eller gummilister i karme?

Hej LDS

Vi har problemer med at lyd og stemmer vandret mellem rummene i vores hus. Det lader til mest at være gennem de indvendige døre, som er Swedoor celledøre. 

Enkelte steder har vi Swedoor Compact (massive døre), og jeg synes ikke forskellen er voldsom ift. lyd. Det"buldrer" naturligvis mere, når man rører ved en celledør, men det virker ikke som om, stemmer trænger mere igennem.

Kunne det give mening at købe gummilister til karmene, så dørene slutter tæt, i stedet for at købe nye døre for 8-10.000 - eller kan jeg lige så godt få købt de tunge døre med det samme?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en blanding af begge typer døre og det er ikke mit indtryk at det gør den store forskel at det er en tung dør. 
Prøv at købe tætningslister til én dør og prøv om du kan høre nogen forskel. 
Har du bundstykker i alle dørkarme?
Vi skiftede alle dørene til massive. Jeg synes det hjalp. Dog ikke nok. Så det næste er gummi lister i kanten, og et “mekanisk bundstykke”, enten Ellen matic soundproof, eller swedoors eget dsr 10.
Dog er jeg ikke nået til det endnu, så jeg ved ikke hvor godt det er. 
Bare vær opmærksom på at tætningslister ikke fungerer med genvex anlæg. Rummene bliver for tætte. 
Vi har en blanding af døre. Det er mit indtryk at det er umuligt at få dem helt lydtætte (sammenlignet med en bd30 dør), men også at det gør meget at den er sat rigtigt op og sluttet tæt i karm mv. ​mere end om den er tung eller let. Særligt isoleringen rundt om ​døren er vigtig. 
Jeg er kommet til konklusionen at så må jeg undvære genvex når døren er lukket.
Det er ikke optimalt, men det virker da når døren er åben.
Annonce
Vær også opmærksom på mellemrummet mellem karm og væg.

Jeg har haft en dør, der under gerikter “kun” havde plastklodser og skruerne.

Den blev først bedre, efter jeg afmonterede gerikt på den ene side, stoppede ud med glasuld og til sidst en akrylfuge, før jeg igen monterede gerikt.

Hov: havde ikke set HrT allerede havde beskrevet samme erfaring 
swayde skrev den 04-01-2025 10:31:41

Jeg er kommet til konklusionen at så må jeg undvære genvex når døren er lukket.
Det er ikke optimalt, men det virker da når døren er åben.

Vores badeværelsesdør buer nu, hvor vi har Genvex. Mistænker det skyldes udsugningen fordi døren havde tætningslister men de blev fjernet i en side og i bunden, som er der, den nu buer

Mange tak for alle svarene.

Jeg har sat et lille stykke tætningsliste i karmen ved dørhåndtagene, så dørene ikke kan bevæge sig, når de er lukkede. Det tager den værste "rumlen" og vibreren, som ellers opstår i de lette døre, når man taler højt eller smækker yderdøren.

Vi har ventilationsanlæg, så det lyder som en dårlig idé med tætningslister hele vejen rundt om dørene.

Der er bundstykker alle steder.
palle22 skrev den 04-01-2025 16:27:44

Mange tak for alle svarene.

Jeg har sat et lille stykke tætningsliste i karmen ved dørhåndtagene, så dørene ikke kan bevæge sig, når de er lukkede. Det tager den værste "rumlen" og vibreren, som ellers opstår i de lette døre, når man taler højt eller smækker yderdøren.

Vi har ventilationsanlæg, så det lyder som en dårlig idé med tætningslister hele vejen rundt om dørene.

Der er bundstykker alle steder.

Du kan indstille i dørens “låse-hul-hvad-den-hedder” ved med en lige kærvet skruetrækker at vride de paler (eller hvad de hedder) mere ud så de holder døren tæt. Listerne kan hjælpe med at døren ikke smækker, mens den mekanisk kan holdes ved/tæt vhja låsedelen i karmen. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis