Arbejde gulvvarme

Vi vil gerne have gulvvarme i vores ca 8 kvm store bryggers, hvor al vores installation befinder sig (hængt på væg, heldigvis).

Jeg er i tvivl om arbejdets omfang / realisme. Der ligger 11cm beton under klinkerne, herunder 80 mm isolering, 10cm klaplag og 25cm grus.

Jeg skal bruge 12 cm til klinker og beton, 30 cm til isolering. Dvs jeg skal fjerne 13 cm grus, medmindre jeg nøjes med (via kingspan) tilsvarende 160mm isolering over klaplaget ( 200mm isolering hvis jeg nøjes med 8cm beton og får det malet istedet for klinker).

Jeg hælder til at planlægge projektet efter 300 mm normal isolering og fjerne klaplag og grus.

Er det, jeg sparer på varmen og kingspan arbejdet værd, eller er det der hvor det ikke er rentabelt at gøre en masse for at få 140-100mm isolering yderligere?

Og vigtigst: dem, der har lavet sådan et projekt, hvor lang tid skal der sættes af? (Tidsoptimisme er jeg nok lidt)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har lavet samme øvelse i lignende størrelse bryggers, og fik fjernet beton og gravet ud til 300mm isolering på en enkelt dag med en kammerat
Lyder til at du næsten er på fuld isolering...

Men er bange for at det bedre kan betale sig at fræse gulvvarme slanger ned og så betale lidt mere i løbende varmeomkostninger (Måske 500 kr/år).

Kan dog godt lide tanken om at gøre det rigtigt - så jeg ville nok også få fat i en stor murhammer og så lægge 30-40 cm flamingo - efterfuldt af PE-folie og Rionet på klodser, og så 10-12 cm beton med 20 mm PE-slanger i.

Ved godt at det nok kun koster 500 kr mere per år at bebeholde den nuværende konstruktion - men det er nu også fedt at vide at man har løbende lave omkostninger.

NB: Husk kant-isolering fra beton kan og ud mod ydervæg.
Thomas_Mygind skrev den 03-01-2025 18:25:26

Lyder til at du næsten er på fuld isolering...

Men er bange for at det bedre kan betale sig at fræse gulvvarme slanger ned og så betale lidt mere i løbende varmeomkostninger (Måske 500 kr/år).

Kan dog godt lide tanken om at gøre det rigtigt - så jeg ville nok også få fat i en stor murhammer og så lægge 30-40 cm flamingo - efterfuldt af PE-folie og Rionet på klodser, og så 10-12 cm beton med 20 mm PE-slanger i.

Ved godt at det nok kun koster 500 kr mere per år at bebeholde den nuværende konstruktion - men det er nu også fedt at vide at man har løbende lave omkostninger.

NB: Husk kant-isolering fra beton kan og ud mod ydervæg.

 Jeg hælder mest til at lave det rigtigt første gang, for så er det jo på plads én gang for alle. Eller bare lade det være som det er. Det er dog trælst at bryggerset, hvor tøj kan tørres, ikke har gulvvarme eller radiator (har kun lidt ekstra sløjfede kobberrør i rummet, så det er svært at få ordentlig varmt derude. 

Kan man sætte hvidevarer osv ind på et nyt betongulv efter et par dage, eller skal det hærde mere af?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også