Hvordan havemur fundament henover kabler

Jeg har planer om at fortsætte udvide en havemur der ligger ud mod en trafikkeret vej (hæk foran så folk ik behøver kigge på en kedelig mur), men jeg kan se der ligger el og fiber kabler nok omkring 50 cm. nede i jorden. 

Fundamentet til en muret mur havde jeg tænkt mig skulle være ca. 100 cm dybt, så det giver mig jo lidt et problem eller hvad ?

Kan jeg bare grave støbe rundt om kablerne når jeg har gravet det hele frit med en skovl eller hvad er proceduren ?

Thor
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis kablerne krydser på tværs af muren flækker du et stykke plastrør og lægger kablerne i røret et til hver type kabel. Så kan du støbe omkring det. 
Noget andet er, hvis kablerne går på langs ad renden. Er kablerne til forsyning af dig eller er det til forsyning af andre og ligger de på din grund.
Hvis kablerne kun forsyner dig, ville jeg se om det ikke kunne klares med at skubbe kablerne ud til siden og komme lidt sand omkring kablerne, så der er til at få fat på efter soklen er støbt. Du kan også vælge at bruge flækkede rør til kablerne, så de er til at trække ud ved reparation. 
Noget anderledes stiller det sig, hvis kablerne er til flere forbrugere og de ligger på din grund, så kan du bede ledningsejerne flytte kablerne til offentlig vej. 
I øvrigt behøver dit fundament vel ikke være så dybt som 100 cm. Det er vel ikke en sokkel til et hus.

fase
lyder nu mest som om du er på vej ud over skel
forsyningerne er ret kritiske med plaseringen
er du sikker på du er indenfor skel er løsningen med røret fint
Er det noget kabelværk ind til dig selv ?

Eller ligger det i skel 

Går og roder med lidt af hver : -)
Hej alle og tak for svar,

Jeg kører med S. Fabriks løsning som andre også støttede, kablerne er kun ind til mig selv.

Fundamentet er 90/100 cm dybt for at komme under frostfri dybde så at muren ikke bevæger sig når der kommer frost :)

Thor
thorpn86  > ja men kunne også ligge lidt grus ned om 
nå betonen kommer der op af 

tror jeg ville flikke et rør :-)

hvad er det for en type jord ?  

Hilsen Martin G.

Går og roder med lidt af hver : -)
Annonce
God ide med grus, men vil måske tillade vand der kan fryse?, ret meget ler efter de første 25 cm

Thor
thorpn86 skrev den 06-01-2025 21:17:27

God ide med grus, men vil måske tillade vand der kan fryse?, ret meget ler efter de første 25 cm

glem det grus , et tydeligt råd fra en aldrig har prøvet det

bedste løsning er et rør , alternativt og nok nemmere er at tage en rørskål til vandrør , den er nemmere at få til at side ordenligt og giver samme efekt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis