Hvordan bør jeg reparere disse skader omkring døre/vinduer.

Hej alle sammen, 

Jeg har læst et hav af spørgsmål der ligner mit, men er stadig lidt i tvivl. Så håber det er ok at spørge igen :)

Ifm. med renovering af hus (murermester villa fra '69) er der faldet en del løst puds fra nogle af karmene på døre og vinduer da jeg tog tapet af. Der er også løst puds på få mindre områder på væggene. 
Jeg har Googlet mig frem til de vægge der ser ud som på billedet, er pudsede. 
Jeg har tænkt mig at fuldspartle væggene, og så give dem filt + maling. Men jeg skal reparere skaderne inden. 

Jeg havde tænkt mig at banke løst puds væk, både ved larme og vægge og så reparere og slibe, inden jeg går igang med spartling.

Men jeg i tvivl om jeg skal bruge flere tynde lag spartel (så de kan nå at tørre) til at reparere eller om jeg skal bruge fx. gipspuds, pudsemørtel eller noget helt 3.? 
Og bør jeg grunde væggene inden spartling? De drysser en smule når jeg kører hånden over dem. 

God aften og godt nytår🎉


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det øverste billede er ikke mere end alm. sandspartel kan tage det. Fej væggen af med en stiv kost og så spartler du bare det hele.
Det nederste billede, der bliver du nød til at banke alt det løse puds af, fugte væggen med en forstøver eller en kalkkost og så pudse op med noget pudsmørtel. Når det er tørt sparler du med sandspartel og så er det klar til forankringsgrunder og filt.
Du kan sikkert også bruge gips, det er ikke så almindeligt i Danmark men f.eks. Tyskland er det meget brugt indendørs, men jeg har ikke nogen erfaring med det.
perhans skrev den 02-01-2025 22:11:01

Det øverste billede er ikke mere end alm. sandspartel kan tage det. Fej væggen af med en stiv kost og så spartler du bare det hele.
Det nederste billede, der bliver du nød til at banke alt det løse puds af, fugte væggen med en forstøver eller en kalkkost og så pudse op med noget pudsmørtel. Når det er tørt sparler du med sandspartel og så er det klar til forankringsgrunder og filt.
Du kan sikkert også bruge gips, det er ikke så almindeligt i Danmark men f.eks. Tyskland er det meget brugt indendørs, men jeg har ikke nogen erfaring med det.

Ok, jeg går med pudsmørtel. Det var kun fordi jeg læste om én der anbefalede gips og så tænkte jeg det måske var det jeg skulle bruge :) 

Men tak for hjælpen - så kan jeg komme videre med væggene i weekenden 😊


så kan jeg komme videre med væggene her i weekenden 😊👍



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også