Hjælp el-dåse ældre lejlighed

Hej LDS,

Jeg står i en gammel lejlighed (1888) hvor jeg gerne vil sætte en lampe op. Når jeg fjerner dækslet til strømudtaget ser det en smule underligt ud. Er der nogen herinde der har er bud på hvordan man kunne forbinde en lampe her? Så vidt jeg kan se ​går der ​3 ledninger ind i venstre muffe og kun en enkelt i den til højre. De to nederste muffer ser ubrugte ud. ​Alle ledningernes farver ser gamle og brunnuancerede ud.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du forbinder den blå fra lampen til klemmen med de tre ledninger og den brune til klemmen med den enlige ledning. Du skal forbinde til klemmen ved at forbinde i hullet med den lille skrue. du skal ikke røre ved de gamle vulkaniserede ledninger, for du risikerer, at isoleringen falder af, og så har du problemer. 

fase
Det er nogle fine gamle stofledninger du har fundet der. Jeg vil forvente, at der hvor de 3 ledninger sidder sammen er en samling af nul ledere. Den enkelte er tænd leder fra din afbryder. 

Så almindelig lampe ledning så skal den blå sammen med de 3 og brun sammen med den ene. 

Sæt dem i den samme klemme som de eksisterende, men brug den "ledige" skrue i hver.

Din lampe forbinder du til de 2 små skruer, hvor de gamle ledninger sidder under de 2 store skruer.
Undgå at røre ved de gamle ledninger, hvis overhovedet muligt. Isoleringen smuldre meget let på de gamle ledninger.

Edit : Andre var hurtigere, men alle enige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis