Kære alle
Godt nytår.
I år skal trappeskakten, trappe og sokkel have en tur - alt er udvendigt og påvirket af vejrlig. Men jeg er i syv sind om hvilke produkter der skal bruges hvor. Jo mere jeg læser desto mere forvirret bliver jeg - og kan man egentlig bare bruge samme mørtel til det hele?
Mit hus er fra 1955 og soklen er for det meste støbt i beton, enkelte steder er det en murstenssokkel. Brystning fra terræn og op er i mursten i trappeskakten, mens selve trappedelen samt dæk er udført i armeret beton. Soklen er pudset op i et benhårdt cementmateriale, mens trappe fremstår dels "rå" og dels har den tidligere ejer lavet et tvivlsomt stykke pudsearbejde, hvor hensigterne sikkert har været rigtig gode.
Til selve trappetrin vil jeg netarmere med Skalflex Trappe-Rep 2K og afslutte med en filtsning så den bliver pæn. Lodrette vægge i trappeskakten samt undersiden af trappedækket netarmeres og pudses med Skalflex Multi-Rep 2080. Bunden af trappeskakten har en lunke ind mod huset der også skal rettes op, så faldet bliver korrekt mod afløb.
Soklen på huset, som jeg også vil behandle under terræn, vil jeg behandle med Skalflex Sokkelpuds vandtæt - dette skal også netarmeres. Her er jeg i tvivl om, om ikke jeg bare kan bruge Multirep 2080 i stedet og så spare pengene på sokkelpuds vandtæt?
Afslutningsvist skal alle lodrette flader sortmales med en dif-åben sokkelmaling. Her tænker jeg at bruge Skalcems egen løsning, når nu resten også er i det system.
Alt løst materiale bliver selvfølgelig banket af inden og rengøres for alger m.v.; pænt og flot.
Selvom man får de fleste mørtelprodukter "smidt i nakken", kan jeg ikke lade være med at skele lidt til prisen. De ovenstående produkter leveres med et fast system og en nem arbejdsgang - er der nogen der har gode erfaringer med en lignende opgave og som har brugt en mere enkel løsning, andre produkter eller har helt andre forslag?
På forhånd tak.