For høj græsplæne hvem har ansvaret?

Hej gør-det-selv-gruppen,
I et tidligere opslag nævnte jeg, at jeg har problemer med vand, der samler sig på terrassen, fordi græsplænen ligger højere end terrassefliserne. Det skaber stor frustration for mig, da vandet ikke kan løbe væk, og jeg har flere gange overvejet selv at grave 1-2 meter ud fra terrassen for at fjerne jord og sænke niveauet. Men det er blevet ved tanken, da det er et tidskrævende projekt.

Mit spørgsmål til jer er, om anlægsgartneren, som vi brugte til at etablere haven i 2023, ikke burde have forudset dette problem. Fliserne var allerede lagt, før han gik i gang med arbejdet, og han havde derfor mulighed for at vurdere højdeforskellene. Det var en nybygget grund, hvor han begyndte helt fra bunden, og han fjernede noget overskudsjord, men tydeligvis ikke nok.

Burde han ikke have gjort os opmærksomme på problemet og foreslået en løsning? Eller ligger ansvaret helt hos os som bygherrer? Jeg håber, nogen her har erfaringer med lignende situationer eller kan give et godt råd.

På forhånd tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja han burde jo have lavet det, så vandet kunne løbe væk, medmindre du har ønsket det, som det er udført.

Er grunden grubbet inden der er anlagt have ?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, grunden er grubbet. Jeg har fundet det oprindelige tilbud hvor følgende var inkluderet:

“Klargøring og justering af terræn, til hækplantning og anlæg af græsplæne. Herunder jordbearbejdning med grubbetand.”

Jeg har taget udgangspunkt i hans forslag (han kom selv med forslag om hvordan vi skulle lave både have og hæk) så jeg har lyttet til ham.
Er dit fliseareal vandtæt ? Under kraftig regn kan der stå vand på min terrasse, men det er da væk næsten før regnen stopper.

Der kan jo være ting i højderne han ikke har taget hensyn til og så er det en ommer.
Men der kan jo også være det problem, at hvis der skal laves fald på græsplænen væk fra terrassen, så kræver det jo at faldet skal ende et sted der er lavere end terrassen og at vandet kan samles der.
Hvis naboens grund er højere eller i samme kote som din, kan du jo ikke lave fald mod denne, da man som udgangspunkt skal holde sit eget vand på egen grund og så er vi jo ude i en sø eller regnvandsbed på din side af hækken 

Så du er nød til at undersøge om vandet kan ledes et sted hen...
Det næste er at en græsplæne vokser, så om føje år er terrassen flere cm under græsniveau  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Naboens grund er 1-2 meter lavere end vores.  Jeg er med på at græsplænen vokser, men det burde vel ikke allerede være et problem efter to år?

I forhold til om der er vandtæt samler der sig altid vand når det regner, og det tager lidt tid inden vandet er væk igen
Man skal holde overfladevandet inde på egen grund, måske derfor anlægsgartneren har lavet det sådan?

Synes græsplænen er ret hurtig til at hæve sig, det kan godt give nogle cm på et par år..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også