Slibning af gammelt bord

Hej Lav-det-selv. Vi har et gammelt bord hvor der er kommet nogle skader på. Jeg kom til at lægge vasketøj på som ikke var 100% tørt bl.a.
Vi håber nogle kan komme med nogle gyldne råd til hvordan kan vi få det til at blive pænt igen uden at smadre bordet?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husholdningssprit + en tændstik.

Selvbygger med stort S. 
Tricket med sprit og ild virker når bordet er lakeret. Det kan også gøres med en hårtørrer/varmeblæser, men det kræver lidt mere tålmodighed, for lakken må ikke blive for varm.  
Er det fordi du ønsker at fjerne lakken og genlakere bordet, gøres det bedst med en ziehklinge. Men det er et meget stort og tidskrævende stykke arbejde.
Fineren er et sted mellem 0,3 og 1mm tyk, og du ryger igennem den som ingenting med en rystepudser eller excentersliber, så kun håndkraft og rigtig god tid.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Anbefaler tricket med en hårtørrer eller varmepistol, da jeg ved, at den virker i mange tilfælde.
Tricket med sprit og tændstik er også brugt af mange, men jeg har dårlig erfaring med denne metode - nåede at få brændmærker i træet, samtidig med at der stadig var ringe.
Jeg har på et tidspunkt lavet en video, hvor jeg viser, hvorledes man fjerne vandringe med en varmepistol, som kan se på linket herunder
Fjerne fugtpletter

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis