Hvilken ampere til elbil lader

Da jeg skal ha isoleret kælderen udvendigt, overvejer jeg at få trukket en nyt kabel ud til garagen, til når jeg engang skal have elbil.

Lige nu er der trukket 16 amp derud, som kun bruges til garageport, lys ,osv. 

Er det rigeligt til fremtidige ladere? Eller vil det give mening at trække et selvstændigt 32 amp nu jeg er igang med at grave. 

 Vh.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør trække selvstændigt 6 kvadrat kabel nu der er gravet op, som ikke skal bruget til hverken garageport eller julebelysningen.

Hvor mange ampere din måske kommende lader kan lade med er irrelevant.

Selvbygger med stort S. 
Et 6 mm2 kabel kan godt bære 32A men du kommer sikkert aldrig til at lade med 32 A da det vil kræve at du skal have dine sikringer ind i huset opgraderet de fleste har 25 A til rådighed næste trinni opgradering hedder 35 A det vil så efterlade 3 A til resten af huset hvis du lader med 32 A hvilket ikke vil fungere. Og så hedder næste trin 50 A .... og da 1 A koster ca. 1600 ender det jo med en pris på 40.000 plus elektriker regning...men derfor er det alligevel en god ide med et 6 mm2 kabel da lade tabet gennem kablet bliver mindre...
Har netop gravet ELkabel ned til kommende elbil.

Her gravede jeg et 6 mm2 kabel ned og et tomt føringsrør på 50mm diameter. Så kan jeg altid senere fremføre et andet kabel (kommunikation, elbil nr. 2, Car to grid,...).
Man skal altid fremtidssikre sine installationer så vidt det er muligt. Vores hus er bygget med at der er 50A ind i huset og vi har lige haft en Renault elbil som har den enskab at det kan lade med 22 kw. Tænker der i fremtiden kommer flere biler der kan det. Vores nuværende kan ikke. Måske jeres hus også har mere strøm ind. Det kan man skrive til forsyningen om. Uanset hvad så siger lovgivningen at en ladeboks skal have sin egen gruppe på eltavlen. Så derfor skal den have sin egen ledning. 

Der er vist ikke nogen lovgivning der siger at lade boks skal have selvstændig gruppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Ladeboksen skal være koblet på en separat sikringsgruppe med egen fejlstrømsafbryder. Det er reglementet. 
mfrost skrev den 02-01-2025 10:49:59

Et 6 mm2 kabel kan godt bære 32A men du kommer sikkert aldrig til at lade med 32 A da det vil kræve at du skal have dine sikringer ind i huset opgraderet de fleste har 25 A til rådighed næste trinni opgradering hedder 35 A det vil så efterlade 3 A til resten af huset hvis du lader med 32 A hvilket ikke vil fungere. Og så hedder næste trin 50 A .... og da 1 A koster ca. 1600 ender det jo med en pris på 40.000 plus elektriker regning...men derfor er det alligevel en god ide med et 6 mm2 kabel da lade tabet gennem kablet bliver mindre...

 Ah ja det kan jeg godt se. Jeg har 25A sikringer ser det ud til. Hvad skal der reelt ændres hvis man skal op på 50 A ? Er det nyt kabel fra elboks og ind i hus også? 


 Vh.

Det kommer også an på hvilken type kabel du har ind i huset, men tror i det fleste tilfælde er det ændringer af sikringer ude i elskabet ved vejen. Men det er rigtig dyrt. Så potentielt kan det også være kabelt ind til huset. Men langt de fleste elbiler lader kun med 11kw og der er 16 ampere nok. Så jeg tænker i dit tilfælde at der skal føres et nyt kabel fra dit relæ til en evt ladeboks og så nøjes med 16amp sikringgruppe. Tror ikke det er pengene værd at opgradere til 50A
Måske hovedkablet er godt nok - men du skal typisk betale 1400 kr for hver ekstra ampere du skal have adgang til. Så hvis der er 25==>50A - så er det 25*1400=ca. 35000 kr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis