Skære kurve på stolpe ende.

Hej

Jeg er ved at bygge et brændeskur, og jeg vil gerne afslutte enderne af stolperne med en buet udskæring. Kun for syns skyld.

Men jeg kan ikke finde en metode / værktøj til opgave. En stiksav er jo oplagt med stolperne er 90x90 så det kan ikke lade sig gøre. Der er vådt trykimprægnerer træ så et stemmejern fungere ikke godt.

Nogen der har et råd til værktøj eller metode til at lave en flot bue, på en nem måde? 😀

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvilken stiksav du har, men med en lang nok klinge, er 90 mm intet problem..
Jeg har ofte savet i 100 mm trykimprægneret med min Makita aku stiksav..

Jeg har bedst erfaring med Festool klinger når det er tykke materialer, jeg har den i 105mm  og 145 mm længde
Det er dem på 145 mm du skal have, de kan save i 100 mm tykkelse..
​Du kan bla. købe dem her  ​LINK​​​

Det er de her jeg har..

Vi prøver igen, i morgen --
Måske sætte en hætte på i stedet !?

Hvis man skærer i tryk.imp. træ så rådner det hurtigere.
Det er nok bedst med en overfræser eller båndsav. Stiksav er ikke så god til et save helet ensartet. Den kommer let til at gå skråt i snittet. Du skal i hvert fald køre meget langsom frem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis det er lange stolper er det nok ikke så nemt at håndtere, med en båndsav, og skal man bruge overfræseren, skal man jo nok køre fra begge sider, når tykkelsen er 90 mm.

Er det bare et skråt stykke og en runding i enden, vil det nok være nemmest at save det lige stykke, og så pudse rundingen, eks med sandpapirrondel på vinkelsliberen og noget korn 40-60 så er det hurtig at fjerne noget materiale, en håndbåndpudser kan også bruges til rundingen hvis man har sådan en.

Man kan udmærket save det lige med en fukssvans, hvis man ikke vil ud at investere i andet grej.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
DLG skrev den 03-01-2025 03:23:06

Se videoen her:
https://youtu.be/C4xPzay9gec 

 Tænker bare det bliver svært at styre med et stor stolpe, i en almindelig lille båndsav..


Vi prøver igen, i morgen --
Hej

Jeg valgte at købe nogle lange klinger til stiksaven. Det blev ikke snorlige i midten af stolpen, men længe fint til et brændeskur. Hvis jeg skal bygge noget mere ​reelt byggeri, må jeg have gang i overfræseren. 

Mange tak for jeres brugbare svar. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis