LED driver

Hej. Jeg har udskiftet eksisterende indbygningsspot fra GU4 til GU5,3, for at kunne anvende Philips Hue pærer. Lyskilderne er i den forbindelse gået fra at være 3,5W til 5,1W. Indbygningsspottene sad/sidder både før og efter udskiftningen i serieforbindelse fra “LED driver —>  Spot 1 —> Spot 2 —> Spot 3”, hvilket jeg har forsøgt at efterligne med de nye indbygningsspot. LED driveren er en Snappy 30W/2,5A.

Problemet er, at kun 2 ud af de 3 lyskilder (pærer) vil lyse ad gangen. Hvis alle 3 lyskilder (pærer) tilkobles samtidigt lyser ingen af dem, og hvis 1 afmonteres lyser de 2 andre. Jeg har vist ikke helt forstået hvad der kræves for en LEDdriver. Jeg havde jo troet, at 30 Watt var rigeligt, for 3 x 5,5W pærer? Nogen der har et bud på, hvad jeg gør forkert?

Mvh Emil
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dim LED driver giver 12 V DC (jævnspænding) og pærerne er beregnede til 12 V AC (vekselspænding). Måske er det der fejlen er.

fase
S. Fabrin skrev den 02-01-2025 11:15:20

Dim LED driver giver 12 V DC (jævnspænding) og pærerne er beregnede til 12 V AC (vekselspænding). Måske er det der fejlen er.
Det har jeg nu aldrig oplevet - en led/diode kan bedst lide dc-spænding med en given modstand, så strømmen passer - det lille kredsløb i pæren indeholder sikkert for modstand; ensretter, lyt mv. der glatter de 50 hz ripple lidt ud - hvad sker der hvis du polvender pærerne? Mht. serieforbindelse - mener du ​ikke de 3 spots er kopplet parallelt i forlængelse ​? 

Jeg påstår heller ikke at det er fordi pærerne er til AC. Men de bliver forsynet med DC og så kunne det være årsagen. Hvad skulle det i øvrigt hjælpe at polvende pærerne, når de er til AC.

fase
cdp skrev den 02-01-2025 20:24:59

S. Fabrin skrev den 02-01-2025 11:15:20

Det har jeg nu aldrig oplevet - en led/diode kan bedst lide dc-spænding med en given modstand, så strømmen passer - det lille kredsløb i pæren indeholder sikkert for modstand; ensretter, lyt mv. der glatter de 50 hz ripple lidt ud - hvad sker der hvis du polvender pærerne? Mht. serieforbindelse - mener du ikke de 3 spots er kopplet parallelt i forlængelse ?

Jo du har helt ret i at de er koblet parallelt og ikke i serie.

Mysteriet er imidlertid løst ved at tænde mens 2 lyskilder sad i, og derefter isætte sidste spot. På den måde kan der komme liv i alle 3. Må konkludere at pærerne kræver for meget startstrøm til at forsyningen kan levere. Muligvis pga pærernes forbrug på 750 mA pr styk = 2,25 A Driveren leverer maks 2,5. Det er åbenbart vigtigt at man er er vel under de maksimale værdier. Jeg forsøger at opgradere driveren til en 50W/4,16 A
, så tænker jeg ikke der er nogle problemer.

Det virker bare ikke intuitivt når det hele ser fint ud, sådan sort på hvidt… Muligvis er der noget jeg fortsat har misforstået…

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis