Råd/Råddent bundkarm Velux vindue

Hej,

Jeg har et problem med nogle 25 år gamle Velux vinduer, hvor jeg har råd i bunden af vinduet. Se billede.

Jeg har fået tilbud fra tømmeren på 15-20.000 pr. stk (og der er 6 stk :-( ). Jeg synes, at det er mange penge, og jeg vil gerne skubbe investeringen lidt, da resten af vinduet fungerer perfekt. På nuværende tidspunkt er det udelukkende et kosmetisk problem.

Jeg har kigget lidt omkring, men synes ikke at jeg kan finde noget omkring repair kits eller lign.

På Amerikanske hjemmesider har jeg fundet nogle Epoxy repair kit sets. Se f. eks.: https://www.youtube.com/watch?v=3l5q0xaQEf8
Er det en løsning?

Andre løsninger?

Vh
Martin

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er helt sikkert ikke en løsning.

Nu fortæller du ikke noget om hvor store vinduerne er eller hvilket tag de skal på, men 20.000kr pr vindue koster det helt sikkert ikke. Jeg ville stadig kunne holde en fornuftig timeløn for 50.000 kr for 6 vinduer.

Selvbygger med stort S. 
Er der nogensinde nogen, som har forsøgt med epoxy til reparation af træ? 
Udfra Youtube videoen, så ser det jo nemt nok ud.
https://www.youtube.com/watch?v=3l5q0xaQEf8

@superdiy: Der er tale om et tegltag med et standard blåt banevare undertag. Vinduerne er ca. 66 * 140 cm. Manuel åben/lukke. Der er gipsinddækninger med tapet. Hvis du kan klare 6 stk for 50.000,- inkl vinduer, så vil jeg godt hyre dig!

Nu er det jo et lav det selv site. Hvor meget kan/vil du selv lave ?

Kan du selv skifte karme - har du set videoer ?
Kan du selv lave inddækning på indersiden ?
Kan du selv spartle og sætte væv op, og male ?
Hej,

Jeg søgte primært erfaring med epoxy som erstatning for træ og om det var en mulighed i forhold til reperation af råd i bunden/siden af et Velux vindue. 
Det tænker jeg godt, at jeg kan lave selv som en midlertidig reperation, som kan holde de næste 10 år.

Er der nogen som har erfaring med det?

Vh
Martin

Ingen erfaring med reparation af råddent træ med epoxy, men har da limet en del med fortyknet epoxy.
Bruger det ofte i en engangssprøjtepose (til flødeskum) så er det nemt at håndtere, man kan også købe nogle tomme fugepatroner og fylde det der i. ( man kan også købe det på fugepatron, men synes det er noget dyrt)
Det er bedst først  at gennemvæde træet med Epoxy uden fyldstof, først så får man porøst træ stabiliseret, før man udfylder hullerne.

For at det skal kunne lykkes skal træet være knastørt, det dur ikke hvis træet er fugtigt..

West System laver nogle fine epoxy produkter og alverdens tilsætningsstoffer.
Bauhaus har lidt af det..
Epoxy Link
Fyldstof  Link
Fortyknet epoxy på fugepatron, bemærk kun 190 ml  LINK

Du kan også ringe til importøren af West System de er super hjælpsomme, og gode til at rådgive  LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tusind tak for svar mht. Epoxy muligheder. Jeg tror jeg prøver denne mulighed efter en lang tør periode.

Jeg fjerner det rådne træ og prøver at fylde op med epoxy.

Det værste der kan ske er vel, at jeg alligevel skal udskifte vinduet.

Vh
Martin
Martin123456 skrev den 03-01-2025 16:50:41

Tusind tak for svar mht. Epoxy muligheder. Jeg tror jeg prøver denne mulighed efter en lang tør periode.

Jeg fjerner det rådne træ og prøver at fylde op med epoxy.

Det værste der kan ske er vel, at jeg alligevel skal udskifte vinduet.

Vh
Martin

Ja der sker jo ikke noget ved at prøve. 

Er der større stykker der er rådnet væk, kunne du jo udskifte med friskt træ, hvis du limer det sammen med fortyknet epoxy.. det er godt til at fylde ujævnheder, og behøves ikke at sidde i spænd for at ​hærde og binde, bare der er fuld kontakt..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også