Bjælker gulv 1. sal

Hej med jer,

Jeg er ved at se på at hæve loft i et bryggers som har et meget lavt loft, da jeg gerne vil have støbt gulvvarme og hævet gulvet til niveau med rummene ved siden af - det vil sige hæve gulvet knap 10 cm.

Tidligere ejer har lavet/fået lavet ny 1. sal for ca. 5 år siden, hvor der er sat nye bjælker op på tværs af bryggesets loft - ovenpå bryggeret ligger et walk-in skabsrum som ikke er til beboelse.

Ved at hæve loftet helt op til de bjælker der lagt under det nye gulv på 1. salen, så kan jeg "vinde" ca. 15 cm.

Men, i midten af rummet går nogle gamle brædder som hviler på sidevæggene, som bjælkerne også ligger op af, og jeg er i tvivl om de gamle "brædder" kan fjernes.

Det nye bjælkelag er lavet af 195x45 mm. høvlede spærretræsbjælker, og imens de jo nok burde være lagt med ens afstand, så er de lagt med imellem 40 cm. og 48 cm. afstand - oftest med ca. 44 cm.

Spænvidden på tværs af rummet hvor bjælkerne ligger er på ca. 3,2 meter.

Ud fra hvad jeg kan finde i opslagstabeller, så burde det kunne bære sig selv, uden de gamle brædder.

Men, så har man visse steder skåret i bjælkerne, formentligt fordi man har manglet plads ned imod de gamle brædder. Det betyder at der er skåret fra 3 til 5 cm. af bjælkerne på midten.

Jeg ville voldsomt gerne af med brædderne i midten af rummet, altså pille dem helt ned, for at hele loftet kan hæves.

For god ordens skyld skal jeg nævne at resten af huset har nogle store voldsomme bjælker på tværs af huset - det er kun i bryggeset med walk-in skabsrum ovenpå der har denne konstruktion.

Hvad siger de kloge hoveder?

- Har jeg ret i de opslag at 195x45 med 40-48 cm. afstand (lad os sige 48 for at være sikre) burde være fint på tværs af 3,2 meter til at bære gulvet på 1. salen?

- Det faktum at der er skåret op til 5 cm. af bjælkerne på midten må ændre regnestykket til noget jeg ikke kan gennemskue. Kan jeg evt. putte nogle metalbeslag på bjælkerne for at genskabe det "tabte" i styrke?

Og ja, jeg er helt enig, det der er lavet kunne godt betegnes som klyt, makværk og hvad man ellers kunne bruge af ord.

Mvh

Brian Binnerup


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De bjælker som har mistet  5 cm til et hak, kan forstærkes ved at skrue et stykke krydsfiner strimmel på siden. Det kan være  2 x 15 x 100 cm f.eks.
Eller du kan kigge i tabel efter 190 mm i stedet for. 
De / den bjælke der ligger på tværs af huset har også et andet formål end blot at bære gulvet ovenpå. Den holder også ydervæggene på plads så presset på taget ikke får spær til at " sprede benene " Altså modvirke tryk udad på ydervæggene. 
Hvis du mener at de andre kan holde, så kan du måske erstatte det af fladjern som så kan holde ydervægge sammen.
Der er slet ikke oplysninger nok til at jeg kan sige det med sikkerhed, så du må alliere dig med en lokal bygge sagkyndig.  
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis