Fjernvarmeforbrug

Hej
Vi har fjernvarme og en varmeveksler til brugs vand.

Hvis jeg lukker for sommerventil + slukker alle radiator + slukker Cirkulationspumper og ikke bruger varmt vand. Så bruger jeg alligevel 3-4 KWh i døgnet? Skulle det ikke være 0 kvh?
3-4 Kwh er det ikke meget når alt er slukket??

Godt nytår…

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tyder på at der er et tomgangstab, sikkert i varmeveksleren til varmt vand. De fleste varmevekslere har et omløb, så de er klar til at levere varmt vand når der er behov for det. Hvis ikke varmeveksleren og rørene er ordentligt isoleret vil det forhøje timgangstabet.

Søren O
Tak for svar Søren… de rør jeg kan se (ca 7 meter lange) er godt isoleret, de slanger som går ind under mellem gulv kan jeg ik se om de er isoleret. 3-4 kWh er måske normal eller er det meget?

Fjernvarme afregnes normalt i megawatt Altså en faktor med 3 nuller mere. Så det er omkring et par kr. om dagen.
Du skal mærke på retur rør på varmeveksler, og den skulle gerne være næsten kold hvis der ikke er forbrug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det du betaler for, er den varmemængde der “tappes” mellem fjernvarmemålerens 2 temperaturmålere. Har du en fjernvarmeunit, sidder temperaturfølerne inde i unitten, så tomgangstabet afhænger af hvor godt din unit er isoleret.

Søren O
Lån/køb et termokamera, tænker sådan et man også benytter til at finde varmelæk på vinduer og mure. Tænker det kan hjælpe til at se hvor varmen bliver af.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis