Jordforbindelse til elinstallation i badeværelsespejl

Jeg har netop nedtaget vores spejl på badeværelset, sådan et med tre halogenlamper for oven og stikkontakt til tandbørsten og hårtørreren.
Installationen i spejlet har jordledning, men det er der ikke ført frem i installationen i væggen. Der er heller ingen dåse/udtag i væggen, bare et to-leder installationskabel ud af et hul i gipsen (se billede)!
Jeg skal/vil skifte halogen ud med LED, og håber det kan gøres med en dertil hørende trafo og nogle pærer der kan erstatte halogenpærerne. Tror det hedder G4 - det er i hvertfald bare to små "pinde".

MEN!
1) Skal der ikke være en form for dåse i væggen, selvom spejlet dækker
2) Skal der ikke være jord, der er jordledning i spejlets installation, og det er jo lige over en vandhane?
3) Hvad ellers (udover det er arbejde for en installatør)?

Jeg kan alt - når det lykkes.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal være en dåse i udtaget i vægen, ved ikke om der kræves en jordforbindelse..
Kan du ikke få de pære i 230 volt det er noget nemmere.. (men ​spot skal være godkendt til 230 volt)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 30-12-2024 13:05:53

Der skal være en dåse i udtaget i vægen, ved ikke om der kræves en jordforbindelse..
Kan du ikke få de pære i 230 volt det er noget nemmere.. (men spot skal være godkendt til 230 volt)

Det er sikkert nogle andre stik der bruges til LED fra trafo, men ellers ser det ikke særlig svært ud at skifte trafo.

Tror ikke lamperne er godkendt til 230 volt, og kan ikke finde noget om dem på nettet. Så jeg vil undgå at gå op i spænding.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg er ikke helt ajour med de nyeste regler. Men ellers har det været tilladt i mange år at have 1 enkelt rør/kabel ud af væggen til en fast belysnings genstand uden dåse. Tænk på alle udendørs lamper. 
Jeg har set du har en anden tråd, hvor det oplyses at der skal være aktiv jordleder hvis der er stikkontakt med jordklemme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også