Behov for asbestprøver?

Vi overvejer at fjerne pinup-pladerne som kan ses på billederne. Jeg vil dog høre, om det kan være nødvendigt at tage asbestprøver, inden vi går i gang? Jeg tænker om der kan være noget i resterne af mørtlen, pudset på loftet og/eller pinup-pladerne (ca 0,8-0,9 cm tykke)?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner bestemt ikke noget med asbest i, sidste billede er noget letbeton/gasbeton som heller ikke indeholdes asbest.
Så du kan roligt gå i gang, men fornuftigt med en god støvmaske, da byggestøv jo kan være noget generende..

Og det gamle pudsede loft med stråmåtter er bare almindelig mørtel..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 30-12-2024 13:01:56

Det ligner bestemt ikke noget med asbest i, sidste billede er noget letbeton/gasbeton som heller ikke indeholdes asbest.
Så du kan roligt gå i gang, men fornuftigt med en god støvmaske, da byggestøv jo kan være noget generende..

Og det gamle pudsede loft med stråmåtter er bare almindelig mørtel..

Tak for opklaringen, det gjorde opgaven bestemt lettere.

arbejder_bedst_i_blinde skrev den 30-12-2024 12:54:25

Vi overvejer at fjerne pinup-pladerne som kan ses på billederne. Jeg vil dog høre, om det kan være nødvendigt at tage asbestprøver, inden vi går i gang? Jeg tænker om der kan være noget i resterne af mørtlen, pudset på loftet og/eller pinup-pladerne (ca 0,8-0,9 cm tykke)?

Du glemte lægterne, måske indeholder de også asbest…..

Hysteriet har efterhånden taget totalt overhånd. I øvrigt er det for sent at teste når man er gået igang mad nedbrydningen.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-12-2024 14:32:21

Du glemte lægterne, måske indeholder de også asbest…..

Hysteriet har efterhånden taget totalt overhånd. I øvrigt er det for sent at teste når man er gået igang mad nedbrydningen.

Selvfølgelig er det ikke for sent at gå i gang med test selvom man er startet med nedbrydnigen. Det er lovpligtigt at sikre asbest bliver håndteret eftter gældende regler.

Loven klar. Måske det er ved at være på tide, man tager det seriøst efter det i årtier ingen fokus har haft. DEt er næsten skammeligt at se hvordan DK håndterer det ift andre europæiske lande.

Du kan se på Arbejdstilsynets, Bolius eller asbesthusets(brancheforening)s hjemmeside hvilke byggematrailer der blev brugt asbest i. Afhængig af hvornår boligen og byggematerialerne er anvendt kan det være i få steder og i mange steder. Test er en rigtig billig sikring mod at minimere risikoen for eksponering.
En del loftsplader anvendt i en lang årrække før 1980erne indeholdte asbest. Man kan ikke se det ud fra et billede.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 30-12-2024 17:09:04

Du kan se på Arbejdstilsynets, Bolius eller asbesthusets(brancheforening)s hjemmeside hvilke byggematrailer der blev brugt asbest i. Afhængig af hvornår boligen og byggematerialerne er anvendt kan det være i få steder og i mange steder. Test er en rigtig billig sikring mod at minimere risikoen for eksponering.
En del loftsplader anvendt i en lang årrække før 1980erne indeholdte asbest. Man kan ikke se det ud fra et billede.

Tak for dit svar. Det er en lejlighed, som har været igennem en byfornyelse tilbage i 90erne, men jeg ved ikke pladerne stammer fra den tid eller før. Mao. kan det alligevel lyde som at pind op-pladerne skal testes.

Pindop pladerne er gipsplader.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også