VHS til DVD/Harddisk

Som pensionist bliver der tid til oprydning i kælderen, hvor vi har +60 VHS bånd.
Kan de gemmes på en ekstern disk, brændes på DVD (hvilken slags) eller hvad er den bedste metode?
Jeg har forsøgt med en AGK GrabMe Audio/Video Grabber,(se billede)  samt diverse 'gamle' bærbare PCer, men uden resultat.
Gode råd modtages med kyshånd.
Mvh
Bødker

Mvh.
bodker

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du indlæst div. drivere til dit stik ?  ellers skulle DENNE kunne bruges.

Er det købte VHS bånd eller hjemmeoptagelser?
Hvis det er købte, kan du glemme det. De er kopibeskyttede på meget ubehagelig vis.
Hvis det er hjemmeoptagelser kan de sagtens kopieres. Der findes masser af små "USB-dimser" som fungerer mere eller mindre godt. Men de kræver alle speciel software (som normalt medfølger).
Den eneste universelle løsning jeg kender er Terratec Grabster AV400 eller AV450, som fungerer med enhver computer og operativsystem.
Men der er du henvist til DBA eller eBay.

Du må osse gerne fortælle hvorfor den du har ikke fungerer. måske vi kan hjælpe dig videre med den.
Man kan nu uden de store problemer også kopiere vhs beskyttede bånd til pc, da udgangspunktet er at beskyttelsen virker mod kopiering til et andet vhs bånd.
Når man afspiller til pc er det outputtet man kopierer, og der er ikke beskyttelse på det.
Derudover findes der også programmer, som kan omgå beskyttelsen.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 29-12-2024 22:56:36

Man kan nu uden de store problemer også kopiere vhs beskyttede bånd til pc, da udgangspunktet er at beskyttelsen virker mod kopiering til et andet vhs bånd.
Når man afspiller til pc er det outputtet man kopierer, og der er ikke beskyttelse på det.
Derudover findes der også programmer, som kan omgå beskyttelsen.

I alle henseender forkert.

Kopibeskyttelsen virker ikke ved VHS -> VHS kopiering, men kopibeskyttelsen følger med på kopien. Og da VHS er analogt, bliver hver kopi dårligere og dårligere hen ad vejen. Det bekymrer derfor ikke filmbranchen.

Outputtet fra VHS afspilleren er "massakreret" af kopibeskyttelsen, men lige præcist godt nok til at  et fjernsyn accepterer det grundet TVets virkemåde (jeg kan gerne holde et foredrag, men det går lidt ud over grænserne her).

En Video -> digital konverter forstår IKKE signalet og outputter skrot. Sorry.

Om der findes programmer der kan tage en "rå" digitalisering af videosignalet og gendanne det originale er mig ubekendt. Men sådan som MPAA går frem mod den slags er det nok kun muligt at købe i Darknet.

Jeg har arbejdet med temaet gennem flere år, og har også konstrueret en "Macrovision"-killer til personligt brug. Af legale hensyn er den privat.

MvH.

Annonce
Rettelse:
"I de fleste tilfælde forkert.
Kopibeskyttelsen virker normalt ikke ved VHS -> VHS kopiering..."

skulle der have stået.
Beklager.

Tak for alle jeres svar.
Lidt om mine problemer:
1.   Jeg får et fint billede fra VHS afspillere  over på min Bærbare, hvor jeg ikke kan gemme på Harddisk           eller brænde på en DVD.
2.   Hvordan kan jeg gemme på en ekstern hardisk/USB stick?.  
3.   Kan alle 'Grabbere' arbejde med forskelligt software, eller skal det være specifikt til den enkelte                   grabber? 
4.   Det er kun hjemmeoptagelser, ikke indkøbte film.

Mvh
Bødker.

Mvh.
bodker

Så vidt jeg kan se, er den grabber du bruger ca. 15 år gammel, så at den overhovedet virker er utroligt, idet den jo kræver en driver, og AGK har i mange år været kendt for at have utrolig dårlig service med at levere driver til netop denne enhed, hvilket utallige opslag på nettet vidner om. 
Men der har du åbenbart været heldig så windows har lavet en virkende driver.
Jeg har selv i tidernes løb arbejdet med forskellige grabbere i samme stil som din (dog ikke AGK) og fælles for dem har været, at de ikke bare lige virker med alle afspillere. 
Hvis jeg husker rigtigt, så har der faktisk fulgt et lille videoprogram med dem alle, som man så skulle bruge, hvis man skulle grabbe/optage filmen, mens de fleste alm. afspiller programmer sagtens kunne afspille. Men de kunne ikke optage.
Så du har forhåbentlig en manual, så du kan læse i den, om der skal bruges et bestemt videoredigeringsprogram for at kunne optage det afspillede.
Du kan evt. prøve, om du kan være heldig med windows media player, da den har haft ry for at være kompatibel med mange enheder.
Prøv evt. at læse lidt om dens virkemåde her
Windows media player
Men det er som udgangspunkt et videoredigeringsprogram du skal bruge for at optage og ikke en afspiller, selv om nogle afspillere også kan grabbe.
Der findes en hel del ganske udemærkede gratis videoredigeringprogrammer, som du kan eksperimentere med.
Hvis et ikke kan, kan det være at en andet kan.

Kurt B. Andersen
Køb en macbook så virker det, spøg til side jeg har lige gjort det før jul med en gammel hjemmevideo, ingen driver nødvendig her og jeg downloadede bare filmen i et program der allerede var som standard på computeren. Men inden jeg fandt ud af det rodede jeg noget rundt og fandt et program der virkede på windows som hedder obs video et eller andet. Det kunne du downloade det og få det ned på computeren.
Er ret sikker på de fleste grappere er det samme
Mvh Simon
bodker skrev den 30-12-2024 10:08:46

2.   Hvordan kan jeg gemme på en ekstern hardisk/USB stick?.  
3.   Kan alle 'Grabbere' arbejde med forskelligt software, eller skal det være specifikt til den enkelte                   grabber? 
4.   Det er kun hjemmeoptagelser, ikke indkøbte film.

2: aner det ikke, grabber-software er alle forskellige.

3: nej, hver "stick" kræver sin egen software/driver og skal installeres.
Den eneste undtagelse jer kender er den Terratec Grabster AV400 jeg nævnte tidligere. Den kan anvendes uden speciel software på enhver PC/Mac/whatever..
De er sjældne, men her er en til salg:
https://www.ebay.de/itm/186796313182
Desværre fra GB, så fragt/told koster noget. Søg selv videre.
4: top, ingen problemer.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis