Tilkobling af LED-liste

Jeg har et lampeudtag hvor der er tilkoblet to lamper med en enkelt almindelig Philips LED pære i hver.

Jeg har så fået sat nye overskabe op i køkkenet med LED-lister under. De lister er samlet i en LED-driver, driveren er lavet med et kabel der ender ud i et stik der skal tilkobles i en almindelig stikkontakt. Jeg har så klippet stikket af for at koble ledningen direkte i lampeudtaget hvor de to lamper allerede er tilkoblet. Blå i blå og brun i brun. Når jeg tænder på kontakten springer sikringen i hfi-relæet. Hvordan løser jeg det?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Der er ingen sikring i HFI relæ. 
Hvis sikring springer så har du Ikke afisoleret ordentlig og der er en kortslutning hvor du har tilsluttet.
ELLER du har ikke klippet et almindeligt stikprop af. men derimod LED driver beregnet til at sætte i stikkontakt. Så har du nu en 12 v led liste som du sætter 230 v på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej jeg har stadig et gammelt relæ med hvide porcelæns sikringer der skal skrues i.

Fsva. Driveren så tænker jeg den burde kunne klare 230 v, billede vedlagt.
Den med de hvide porcelæns sikringer kalder vi ikke HFI. Denne der sidder alene og som slukker hele installationen når den slår fra. Men det er altså "kun" stikprop du kar klippet af, og det er sikring der springer så kan det næsten kun være fordi du har fået en stump ledning der sidder og kortslutter.
Prøv med et nærbillede af udtaget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har klippet stikproppen af korrekt. Nu har jeg imidlertid sat en ny på for at kunne bruge lyset. Vedlagt billede af udtaget jeg har forsøgt tilkobling af.
Du kan ikke tilslutte forkert, men der kan have været en stump af lederne, der har kortsluttet. Sno lederne inden du monterer dem. Du kunne for at være mere sikker flytte de blå over i klemmen ved siden af.

fase
Annonce
Jeg kan se ledningen til udtaget er trukket fra stikkontakten og derfra er der et andet kabel der tilslutter 2 lamper i bryggerset. Så i alt er der tilsluttet 4 lamper til stikkontakten. De bruger alle alm pærer.
Okay jeg forsøger mig igen næste gang jeg er alene hjemme er blevet ret upopulær over at kortslutte strømmen hele tiden...
Crityson2 skrev den 28-12-2024 11:56:07

Jeg kan se ledningen til udtaget er trukket fra stikkontakten og derfra er der et andet kabel der tilslutter 2 lamper i bryggerset. Så i alt er der tilsluttet 4 lamper til stikkontakten. De bruger alle alm pærer.

Der er noget der ikke stemmer. Du skriver, at ledningen er trukket fra stikkontakten og videre til lamper i bryggerset. Mener du at kablet kommer fra en stikkontakt, eller mener du afbryder?  

Hvis de to ledere er ført til bryggerset, er lyset i bryggerset altid tændt eller det tænder sammen med udløbsrosetten.

fase
Jeg har to lamper i bryggerset hvor jeg hsr opdaget at der løber et kabel fra dem og ned i stikkontakten. Den samme stikkontakt løber der et andet kabel fra der ender i lampeudtaget til køkkenet.

Alle 4 lamper tænder når jeg tænder for lyskontakten.
Vil det sige at lamperne i bryggerset tænder sammen med lamperne i køkkenet? Hvis jeg må være så fri, vil jeg bedømme installationen til at være hjemmegjort. Jeg kan ikke forstå at der går en sikring, når du tilslutter noget i udløbsrosetten. Det kræver en gennemgang på stedet, for at finde fejlen.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis