Vand i loftet - hvor kommer det fra?

Hej med jer. 

Jeg har et hus med kælder. Kan konstatere, at jeg har vand i loftet under brusekabinen. Har tidligere haft en kasse bygget omkring afløbsrøret for at skjule den, men den er revet af grundet skimmel i loftet og så vi kunne se, hvad der skete inden under. 

Der er fugtigt i terrændækket tæt på afløbsrøret på den ene side. Det er tørret op en enkelt gang men er så kommet tilbage igen. 
Der er ikke meget vand. Men nok til at der er mørkere farve i pudse et sted i loftet der tydeligt skyldes fugt. 
Billederne er taget kort tid efter jeg har fjernet kassen rundt om røret. Det fugtige område er måske 10cm i diameter aktuelt og placeret lige ved siden af, hvor røret går gennem gulvet. Så ikke tilnærmelsesvis så meget som på billederne. 

Hvordan finder jeg ud af, hvor det kommer fra? 
Der kan være fugen omkring afløbet.
Selve afløbet. 
Overgangen mellem to afløbsrør der er dårlig? 
Fuge i gulvet i brusekabinen.

Kan jeg på nogen måde finde ud af, hvad der er årsag? 
Ville det bedste være at banke afløbet på og skifte det bare for at være sikker? 
Hvor svært er det at skifte et afløb? Hvem gør det? Vvser alene eller skal han have en murer med på entreprisen?
Ser det umiddelbart som en mindre operation da det er 200mm betondæk med fri adgang til afløbsrør i kælderen. 
Hvad tænker vi at udgiften er til den løsning? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal søge efter utætheder i eller omkring afløbet i rummet over afløbet. Fejlen er sikkert i brusekabinens afløb.

fase
Hvor meget det koster er ganske umulig at svare på ud fra det oplyste. 
Det koster ikke så meget at hugge gulvet op og skifte afløbet, men det er sikkert ikke den der er utæt, men ved siden af. 
Når du så hugger gulvet op  skal der måske skiftes fliser, i hele bade værelset da vådrums membran skal etableres.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 26-12-2024 22:24:42

Du skal søge efter utætheder i eller omkring afløbet i rummet over afløbet. Fejlen er sikkert i brusekabinens afløb.

Hvordan gør jeg det? Om det er fugen omkring afløbet eller selve afløbet er jo umiddelbart svært at vurdere, tænker jeg? 

ev elmand skrev den 26-12-2024 23:36:32

Hvor meget det koster er ganske umulig at svare på ud fra det oplyste. 
Det koster ikke så meget at hugge gulvet op og skifte afløbet, men det er sikkert ikke den der er utæt, men ved siden af. 
Når du så hugger gulvet op  skal der måske skiftes fliser, i hele bade værelset da vådrums membran skal etableres.  

Det er under 1kvm der skal skiftes, der brusekabinen er aflukket og opmuret. Så det vil være et overskueligt projekt, hvis det skal laves om. 

Resten af badeværelset ville jeg ikke røre. Kun brusekabinen. 

Ja det var jo en af de oplysninger der mangler for at kunne sige noget om prisen. 
Et godt billede oppe fra kunne måske afsløre noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Ikke en mulighed med billeder oppefra desværre. Er væk hjemmefra henover nytår.
Men umiddelbart kan det beskrives med, at der er en relativt dårlig fuge langs kanten ved gulvet. Så det var min første tanke. 
Men da fugten udelukkende er omkring røret, er det måske ikke der? 
Fugen omkring afløbet er umiddelbart intakt. 
Prøver lige at genoplive denne tråd, nu med billeder. 

Omkring selve afløbet er der ingen synlige revner eller utætheder.
Proppen i afløbsskålen var pilrådden, men da den sidder som prop mellem de to sider af vandlåsen, tænker jeg, at det er den eneste af de fire propper, der ser sådan ud? Eller hvad? Er der en risiko for at de andre er ligesådan og i så fald er det der, vandet kommer fra? Hvordan ser det ud på bagsiden, når ikke der er koblet andre rør på?

Fugen rundt i kanten er ikke supergod, men hvis den er utæt, formoder jeg ikke, at vandet ryger ind omkring afløbet i kælderen? Eller hvad? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis