Trærod

Hejsa!

Vi har været i gang med at fælde et enormt mirabelletræ og indtil nu er det gået godt. Nu mangler vi selvfølgelig "bare" roden, som SKAL væk idet vi skal have lagt fliser, hvor den er nu.

Men er der nogen som har nogle gode forslag til hvorledes man fjerner sådan en Karl? Stammen var vel omkring 45-50 cm i diameter, så rodnettet er jo sikkert ret voldsomt....

Håber på hurtig hjælp, så vi kan komme videre med vores store projekt :lol:

Med smil fra Betina
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg plejer at grave uden om træet og dermed hele roden op når jeg laver den slags, selvfølgelig skal man lige have en snor i toppen så det kan styres når det vælter

ellers ring til en rod fræser det koster ca 1000 for din rod str.

/
Et træ i den størrelse mener jeg er overkommeligt at fjerne på "gammeldags" vis (læs med håndkraft). Grav rundt om i en radius ca 75 ca fra stammens midte. De mindre rødder hugges over med spaden, de større rødder frilægges og hugges over med en økse, evt kan du bruge en motorsav (hvis ikke du er for øm for den)
Hvis I går systematisk til værks behøver det ikke tage mere end et par timer. Hvis I bliver trætte undervejs så tænk på at timelønnen er ca. 500 (et stk rodfræser = 1000 kr)
Go´arbejdslyst.

mvh Anders
Jeg havde et træ af samme type og størelse, garved fri købte en tajle og er godt stykke reb (149,- ialt ved Jem & Fix) Graved fri tog de største røder med en økse og trak den så fri ca. 1,5 time ene mand.
Jeg skal lige sige at taljen er et meget godt stykke værktøj hvis man køber et hus med en gammel have og skal flytte/fjerne en masse buske og træer.
God Arbejdslyst

MVH
Claus

Med venlig hilsen
Thomas
Hej Betina og andre,

I tilfælde, hvor roden skal op, lader jeg normalt 2-3 meter stå (hvis ellers træ og andre forhold tillader at fælde i den højde). Så er det bare grave store rødder fri og spænde stammen for en bil, man ikke er for øm overfor (hvis rebet skulle sprænge). Alternativet er en talje, men det kræver et andet træ eller lignende at spænde fast på.

Og som det nævnes - det er max. et par timers arbejde.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis