Forskel på indvendigt og udvendigt træn?

Jeg hører folk nogen gange laver både indvendigt og udvendigt dræn, og nogengange kun een ​af dem.

Hvad er forskellen på, hvordan de virker?
Og skal man vælge en af dem, hvilken ville man vælge og hvorfor?
(FOrudsat at man er ok med at ​rive gulvet op)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad mener du mere præcis med dræn. Et dræn fører f.eks. vand fra et sted til et andet for at undgå fugt indvendig.

fase
Jeg tænker på omfangsdræn.
Det fører vand udefra til et afløb for at undgå at det trænger ned i soklen.

Omfangsdræn lægges typisk ved den nederste kant af soklen og føres til en brønd, der måske leder tagvand væk.

fase
Ja - Det lægges udenfor.
Men hvad med det indvendige - Hvilke forskelle er der i effekten af de to typer?
Uden at være helt sikkert vil jeg tro at indvendige dræn bruges til at dræne gulvet ift opstigende grundvand og så sikkert også hvis det er ikke er praktisk muligt at lave omfangsdræn.
Omfangsdrænet tager jo også nedbør, slagregn og dræner nok væggene bedre.
Omfangsdræn kan også kombineres med stik dræn ind under gulvet, så får man lidt det bedste af 2 verdener.
Men jeg er ikke ekspert så det er bare mine tanker om det.

Edit. Indvendigt dræn kræver normalt pumpe, udvendigt har du måske mulighed for naturligt fald

Bare kald mig BBB 
Annonce
Jeg har grundvand som om vinteren er højere en kældergulvet. Der er ret meget pres på, da der er 3 kildevæld under gulvet ( set da gulvet blev sænket)
Her har jeg drænet indvendig, og ført vandet til en pumpebrønd. Det giver konstant vand hele vinteren. 
Det ville ikke hjælpe med udvendig dræn i det tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for de gode svar.

Jeg har - så vidt jeg ved - indvendigt dræn og pumpe til indvendig brønd.

Jeg har også udvendigt dræn langs den ene langside af huset.

Jeg er ved at lægge nyt gulv i kælderen, og bemærker under den nuværende fugtspærre, at der visse steder er decideret vådt under plastikken.

Jeg tænkte på om mere udvendigt dræn ville afhjælpe fugt i kælder.
Nabo har fortalt der løber en kilde under hans kælder - Det gør der sikkert også under min.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis