Gøre gasbetonvæg tykkere

Hej igen
Mit 70'er hus har skillevægge i 7,5 cm gasbeton overalt, og det er derfor meget lydt, særligt et problem mellem værelserne og gangen på den anden side af væggen. Jeg vil gerne gøre noget ved det, uden at rive væggene helt ned. Det er budgettet ikke til. Jeg har overvejet om det ville gøre en mærkbar forskel at smide en fibergipsplade på væggen, 1,5 cm eventuelt limet på med en god montagelim, eller om sådan en øvelse er helt spild af tid. Nogen der har erfaringer med lignende projekter?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har for knap et år siden renoveret et værelse med 100 mm gasbeton, her klæbede jeg fermacell plader på, med hurtigtørrende fliseklæb, det var der ingen problemer i.

Jeg fjernede alt gammel tapet, og gav væggene en slet slibning først..

(Jeg satte Fermacell plader på pga. af et par revner i gasbetonen, muligvis overkill, men gider ikke at lave tingene om hvis det kan undgås, så heller bruge lidt mere tid på det..)

Vi prøver igen, i morgen --
Det lyder jo lovende. Lagde du mærke til om det hjalp med lydgennemtrængning? 🙂
mortenbjerregaard skrev den 25-12-2024 18:48:02

Det lyder jo lovende. Lagde du mærke til om det hjalp med lydgennemtrængning? 🙂

Nu er det ydervægge (med isolering og mursten udefter) og et gæsteværelse, og vi bor i rolige omgivelser, så ved ikke om det har støjdæmpet.

Men når man banker på dem lyder de mere ​"døde" i det, end en anden indervæg uden Farmacell..

Vi prøver igen, i morgen --
Ift lyddæmpning er det bedste er nok at sætte en forsatsvæg på den ene side og sørge for at denne har minimal kontakt med den oprindelige væg. Hulrum fyldes op med isolering,  det vil derved blive meget mere vanskeligtforblyd at forolante sig igennem væggen. Det er selvfølgelig uundgåeligt at væggene bliver tykkere. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Havde et badeværelse med en tynd væg på ca. 6-7 cm armeret lecabeton - der skulle løbe nogle nye rør i væggen. 

Løsningen var at lime 50 mm porebetonplader op på den eksisterende væk - så den blev næsten dobbelt så tyk.

Herefter kunne der fræses riller og sættes slanger ind i væggen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også