Jordledning til dobbeltisolerede spots

Hej alle, 

Jeg har købt dobbeltisolerede spotlys til indbygning i nedsænket loft. Der er tale om fueva 5 fra Silvan. Der er allerede trukket downlight kabel med jordledning. Forgræningsdåsen til spotsene har ikke en klemme til jordledningen. Er det rigtige i dette tilfælde bare at klippe jordledningen af ved udgangen af den ydre kabelisolering i pl-dåsen samt ved hver spot?

BTW så er det en meget lille forgreningsdåse som disse spots er udstyret med. Jeg ser godt nok ikke hvordan to downlight kabler med den fulde ydre isolering kan komme ind via samme indgang (fra den første og videreførsel til den næste) og at dåsen kan lukke tæt. Er det ulovligt at klippe den ydre isolering af før indgangen til dåsen således at lederne kun er isoleret med et lag lige før indgang til dåsen? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dobbeltisolerede montagegenstande må ikke forbindes til jord. Inden du får et svar angående at klippe jordledningen af, vil det være fint med et billede af dåse og kabel. 
Hvis tilgangen til spotten kun er beregnet til en ledning, kan du ikke sløjfe videre til den næste. Det er ikke lovligt at fjerne yderkappen for at få mere plads til en ledning mere.

fase
Tak for hurtigt svar. Jeg får lige taget et billede og sendt over i løbet af de næste par dage. 
S. Fabrin skrev den 24-12-2024 10:06:37

Dobbeltisolerede montagegenstande må ikke forbindes til jord. Inden du får et svar angående at klippe jordledningen af, vil det være fint med et billede af dåse og kabel. 
Hvis tilgangen til spotten kun er beregnet til en ledning, kan du ikke sløjfe videre til den næste. Det er ikke lovligt at fjerne yderkappen for at få mere plads til en ledning mere.

Så er jeg tilbage fra ferie. Jeg har vedhæftet to billeder som beskriver situationen godt. I det første ser man at der er lavet indgange/udgange til at man kan sløjfe videre. På det andet billede ser man at det vil være meget svært at få to downlight kabler til at fitte ind i forgræningshuset. Hvad tænker du det rigtige er at gøre her?

Jeg ville bruge en membrandåse lige før spottet og så videre sløjfe derfra
Kan man bare sløjfe med almindelige muffer i membrandåsen eller er det bedre at finde en med klemmerække? Er det ok at kappe jorden væk eller skal den bare "blændes" i en muffe for sig? 
Annonce
Jord skal blændes i en muffe og alm muffer er ok. Membranndåsen skal være tilgængelig og synlig, så den må ikke gemmes væk under isolering f.eks.
Brug almindelige muffer evt. Wagomuffer Hvis du klipper jorden væk helt inde ved kappen er det OK.

fase
Super tak til alle 😊
Jeg ville finde et andet spot og levere de andre tilbage - giver ikke mening det er så dårligt konstrueret at man skal til at købe separate membrandåser til alle spot.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis