Overtryk i kloak?

I forbindelse med renovering af badeværelse blev der lavet nye afløb og støbt gulv. Den der udførte opgaven var måske ikke så vaks, som je.. err... som han troede, han var... hmm... for det viser sig at bruserafløbet ikke tømmer helt så godt, som det burde, og det nok skyldes opbygning af overtryk i kloaken.

Bruserafløb er 40mm med 2% fald over 1m til en 110mm samlebrønd. Brønden går videre i en 110mm vandlås under gulvet og så til husstandsrensningsanlæg. En vask er via 40mm lodret rør forbundet til samme samlebrønd og har en vandlås ca 70cm over gulvniveau.

Bruserafløbet kan nok aftage ca 5ltr i minuttet i den konfiguration, men hvis vandlåset fjernes fra vasken, så kan det tage vandet lige så hurtigt jeg kan levere det med en vandslange, og der er intet problem.

Samlebrønden er reelt et 110mm gulvafløb hvor selve afløbet op ad gulvet er blændet med en prop. Var den ikke det, så kunne den naturligvis ventilere frit, men som det er nu, så vil et eventuelt overtryk fra bruservandet skulle trykke luft op gennem vaskafløbet og dets vandlås.

Da jeg mener at have set flere fungerende afløb efter samme model, uden udluftning, og der immervæk er tale om et "lille" 40mm rør der tømmer ud i 110mm, så var problemet ikke forventet, så spørgsmålet er om det var et forudsigeligt problem, eller om der er andet jeg overser i min  forståelse her.

Hvad vil I anbefale som løsning? Vandlåsen ved vask er ikke strengt nødvendig, da der er vandlås lige efter brønden, så jeg kunne bruge en ekstra fin si i vaskens bundventil og bare fjerne vandlåsen. Jeg kunne også hugge gulvet op og montere gulvafløb i "brønden", men det vil jeg helst undgå.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nødt til at være en måde for luften at komme ud.
Er der vandlås i gulvafløb?
Bruserafløbet har også vandlås, ja. 
Hvis du tager vandlåsen ud af gulvafløb, så burde det virke.
jenshøj skrev den 23-12-2024 18:21:53

Hvis du tager vandlåsen ud af gulvafløb, så burde det virke.
Ja det fungere ikke med dobbelt vandlås..

Vi prøver igen, i morgen --
At fjerne den ene eller anden vandlås er bestemt at foretrække frem for at lave hul i gulvet. Jeg er bare lidt bekymret for at hår eller andre småting ender dybere i afløbet på den måde. Så findes der selvfølgelig en form for si til vaskafløbet, omend næppe til bruserafløbet som er et linieafløb.

Jeg kan næsten forstå på jeres svar at problemet var forventeligt, og jeg skulle have været mere obs på trykudligning. :-/

Som alternativ til at fjerne vandlåsene, hvilket bestemt er en mulighed, hvad vil I sige til at bore et lille hul (evt med en rørstump monteret) bag vaskens vandlås? Tanken er så at overtrykket kan komme ud den vej, men at vand fra vasken ikke går ud samme vej. Er det evt en reel løsning, hvor der findes en dims med en lille flydeventil som blokerer vand men ikke luft?

Annonce
en p-vandlås som du har stopper ikke , eelers er den nem at rense
bare husk at du SKAL kunne komme til den direkte
det er i øvrigt heller ikke lovligt som du har lavet , du må aldrig lade en vandlås koble til fær en anden vandlås
Vandlåsen under vasken er en pungvandlås. Jeg ved ikke helt hvad du mener med at den ikke stopper?

Det du skriver om vandlås før vandlås giver god mening, omend jeg nok skulle have undersøgt det tidligere i processen. Er pointen at to vandlåse på samme lukkede strækning ikke fungerer, men hvis strækningen mellem dem er åben (som det fiktive åbne gulvafløb) så var det ok. Alternativt hvis kloaken ikke havde den store vandlås i gulvet, så var det igen ok?

det er p-vandlåsen , du har i gulvet , alt før denne må der ikke være vandlås på
Mange tak for svarene. Det gav lidt bedre forståelse af en "simpel problemstilling", og også en løsning :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis