Nilan VP18 M2

Vi har netop i år fået udskiftet vores gamle Nilan VP18 fra omkring 1996 med en ny Nilan VP18 M2 da kompressoren på  den gamle ophørte med at fungere og jeg ikke mente det var værd at begynde at reparere på et så gammelt anlæg. Vores primære opvarmning er en Panasonic luft til luft varmepumpe fra 2017. Problemet som er opstået i forbindelse med den nye Nilan er at når brugsvandtemperaturen er kommet op på 65 grader stopper kompressoren automatisk om anlægget begynder at blæse kold luft ind. Det vil sige at varmepumpen laver varm luft og ventilationsanlægget leverer kold luft hvorved de jo modarbejder hinanden. Det samme sker hvis udsugningsluften når op på den indstillede indblæsningsluft, også selv om brugsvandet ikke har opnået de 65 grader. Nilan er sat til 24 grader og varmepumpen til 23 grader. Det kan fungere fint i mange timer men på et tidspunkt når udsugningsluften i ventilation bliver lidt for høj begynder den at blæse kold luft ind. Jeg har prøvet mange forskellige temperaturer på begge anlæg men ender altid med kold uønsket kold luft fra Nilan. Ud over at vi fyrer for gråspurvene er det også ubehageligt når den kolde luft lige pludseligt kommer snigende.  Høre genne hvis nogen har en løsning på problemet!?!? Hår da også (til forandring) forsøgt selv at få "gode ideer"  Her er en af dem: Da Nilan jo også laver varmt brugsvand via kompressoren tænkte jeg at man måske kunne indskyde en vandbåren varmeflade i indblæsningskanalen og lade det varme varme brugsvand cirkulere gennem varmefladen og derved opvarme denne!?!? Derved blev brugsvandet afkølet så det ikke opnåede de 65 grader der får kompressoren til at stoppe med kold luft som følge. Det varme vands afkøling går jo heller ikke til spilde da det er med til at opvarme huset. I den forb. skal Nilands ønskede temp. nok også sættes højere end de 24 grader!?!? Kunne også bruge en elbåren varmeflade, det ville være simplere men mere uøkonomisk tænker jeg, da det må være dyrere at producere varme direkte på el frem for via kompressoropvarmet varmt vand. Snørklede tanker, hvad mener de kloge hoveder herinde i dette forum

pgs2303
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis