Mislyd i Nilan Comfort 300 LR

Halløj

Vores kun fire år gamle Nilan Comfort 300 LR er begyndt at runge/brumme højt. Jo højere omdrejninger, jo højere mislyd. Vi havde den lokale elektriker forbi for et par uger siden, dengang lyden var mere sporadisk og da lyden ikke var der, da han var forbi, kunne han selvfølgelig ikke lokalisere fejlen. Nu er lyden her nærmest konstant. Vi ringede til en af Nilans samarbejdspartnere, der på baggrund af beskrivelsen var sikker på, at en ventilator var defekt. Hvis kun den ene ventilator er røget løber reparationen op i omkring 5.000 kr. 🫣 Ellers 8.000 kr. for begge ca. 

Det er ca. halvdelen af anlæggets pris. Fire år er ikke lang tid og jeg fristes til at købe et bedre anlæg, hvis dette er et "normalt interval" for Nilan.

Nogen der har inputs til mine tanker eller måske kan anbefale et bedre anlæg? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har en snart ti år gammel Nilan uden problemer. Ikke samme model😊
Det er ikke sandsynligt at to ventilatorer går defekt samtidigt.
Har du prøvet at skille ad for at finde ud af hvilken af de to der laver larmen?
Når den er lokaliseret kan du måske se at den sidder løs, at vingen sidder løs eller noget tredje. Ventilatorer støjer ofte af banale årsager.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak John og DJ. Jeg giver det et skud og vender tilbage med en opdatering 😊
Så fik jeg skiftet de to lejer i indsugningssiden og desværre hjalp det ikke 😅 Spørgsmålet er så, om jeg også skal prøve at skifte lejer i den anden side, hvis altså denne del også indeholder lejer 🤔?
Ventilatorer  er sikkert ens, og jeg ville nok have taget stikket af ventilatorer en ad gangen for at lokalisere fejlen. Nu kender du jo proceduren, og lejer koster ikke meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg har konstateret slidte lejer i Nilan comfort CTS 150/200 anlæg i 60 anlæg ud af 157 inden for 5 år. De første kom allerede inden for 1 år. ​Stærkt utilfredsstillende, men det er ​desværre ikke usandsynligt.
Så blev de to sidste lejer skiftet og problemet er løst 🤗 Tak for råd og for at have sparet en masse penge.
Lyder godt. Så kan du sikkert i 'stilhed' nytårsfyrværkerilarmen :-)
Jeg ville måske have monteret lejerne du først demonterede, og som jo ikke forårsagede støjen, i den anden side for at bekræfte fejlårsagen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 31-12-2024 10:41:25

Lyder godt. Så kan du sikkert i 'stilhed' nytårsfyrværkerilarmen :-)
Jeg ville måske have monteret lejerne du først demonterede, og som jo ikke forårsagede støjen, i den anden side for at bekræfte fejlårsagen.

Præcis 😅 

Dem jeg demonterede, var blevet slået ud med en skruetrækker og hammer og havde derfor dybe mærke, så vidste ikke, om de ville fungere 😁
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis