Drypper fra varmtvandsbeholder

Hej. Pludselig i dag står det og drypper fra en varmtvandsbdeholder jeg har haft i 10 år uden problemer. Dryppene kommer fra hvad der ligner at være en tilslutning/muffe/forskruning som ikke er i brug og heller ikke er stoppet til med et endestykke eller prop.

Jeg ved ikke helt om det er en form for overtryksventil eller lign? Der burde ikke være overtryk. Det ligner det har dryppet i lang tid uden jeg har bemærket det.

Skal jeg bare sætte en prop i ? Eller skal jeg tilkalde VVS service? (ja tak 5000 kr for udkald i juledagene ..)

Mvh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fj. varme? obs på direkte fj. varme kræver autorisation - der er en påfyldnings ventil/slange fra ( overtryks ) koldvands aggregatet, hvordan ser den utætte del ud på nært hold?  Foto. Er det også en ventil for evt. overtryk, skift /stram eller motioner. Ps. alle overtryks ventiler kan / skal kunne lække vand, men er normalt tætte - læs vand udvides ved opvarmning.

Det er din sikkerhedsventil på din vvb, det er helt normalt at den dryppe når beholderen varmes op.
Vand udvides jo, når det opvarmes.
Den burde være ført til synligt afløb, dvs at man skal kunne se om der kommer lidt vand ud, når beholderen opvarmes.
Det er en overtryks/sikkerhedsventil der er utæt. Du må under ingen omstændigheder proppe udløbet af. Du kan prøve at dreje på den grå plastkappe, så du lukker lidt vand ud. Måske kan du skylle urenhederne ud. Kan du ikke få ventilen tæt, skal den skiftes. Afløbet fra ventilen skal (for at være lovligt) føres frostfrit til afløb.
Nr du haf brugt varmt vand, og beholderen skal varme det tilførte kolde vand op, skal sikkerhedsventilen dryppe, men drypperiet skal stoppe når vandet i beholderen igen er helt opvarmet.

Søren O
Jeg lægger lige to billeder ekstra op. Vi varmer med gasfyr. Det er IKKE fra den grå drejeknap det drypper, det er det tomme rør ved siden af. Jeg har aldrig lagt mærke til at den drypper før men vil prøve at holde øje med, om det kun er når vandet er ved at blive varmet op. ​
Billedet viser afgangen fra sikkerhedsventilen.

fase
Annonce
Du bør dreje den grå knap en gang om året, så ventilen kontrolleres.
Selve ventilsædet sidder inde i ventilen. Ved at åbne for ventilen kan du måske skylle urenheder væk, så ventilen igen kan lukke tæt. Du kan tvangsåbne ventilen ved af dreje på den grå plastkappe.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis