Komme nemt videre

Hej
I forbindelse med en mindre renovering af en kælder (med tryk på mindre) sidder jeg lidt fast i hvad jeg gør herfra. 

Det er et rækkehus hvor der med tiden er kommet "fugt" ind - men vi snakker 30+ år og selv med det for øje er det ikke meget galt. Men en kælder er vel altid fugtig. Det er et rækkehus, så det er kun den ene side som vender ud, de andre vægge vender mod et nabo-rækkehus

I det ene hjørne af rummet stod der et skab hvor der havde opbygget sig lidt misfarvning/fugt, men igen - der har stået noget op af væggen i +30 år og med det for øje synes jeg ikke engang at det var så galt. 

Jeg har banket løst puds af 
- i hjørnet hvor skabet stod
- og lidt andre steder. 

synes jeg har været alt igennem og der er ikke flere steder hvor puds klart og tydeligt ikke hæfter ordentligt mere. 

Jeg ønsker at slippe så "nemmest" som muligt her fra pga. tidspres. men vil naturligvis gerne finde en ordentlig løsning. 

A) Jeg overvejer at pudse op med Weber Dry Renovation de steder hvor jeg har banket puds af. 
- giver det mening ? 
Hvis ja - er der så et trick til hvordan jeg lettest gør det når det bare er rundt langs kanten helt nede ved gulvet? 

B) Derudover så er jeg i tvivl om hvad jeg ellers bør pudse op med hvis det bare er mindre steder hvor det føles lidt over-kill at stå og 'svirpe' weber dry ud. og bliver helt i tvivl om hvad jeg evt. bør lappe huller med i en kælder som denne. helt lavpraktisk hvad skal jeg "spartle" huller med? 

B) når jeg så har fået styr på hvad jeg gør, så kommer spørgsmålet om maling. ​
den naturlige følge af weber dry er vel en diffusionsåben maling? 
- men kan man godt male ovenpå de ​steder hvor jeg IKKE har fjernet det gamle med ​sådan en maling? 

Meget i tvivl om hvordan jeg lettest kommer videre herfra. Kælderen er som ​sagt ikke en voldsom fugtig kælder, men ​tænker stadig det giver mening at lade væggene kunne "ånde". 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du pudser bare op med almindelig færdig mørtel. Det nytter ikke at bruge speciel dry mørtel når det kun kommer i pletter. 
Du forvander murfladen, og presser mørtel på fladen. Så skraber du af med et lige bræt, eller vaterpas, så overfladen flugter den gamle overflade. Efter nok  0,5  time kan du pudse det glat ved at køre i cirkel bevægelser med et pudsebræt. 
Du skal blot følge væggens overflade og ikke tænke på om det er i lod. 
Det er svært at sige hvad du kan male med da vi ikke kender den oprindelige maling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja, jeg tænkte det godt. Det  føltes lidt fjollet af begynde på at fugtsikre - det er jo alligevel ikke over det hele og kælderen er i bund og grund nok ikke engang hvad man ville betegne som en "fugtig kælder". Udtræk af mineraler og salte og alt det der vil vel altid ske (rækkehus fra '57, kælderen har stået sådan der i +30 år - tænker at det ville være mere tydeligt hvis den var ægte "kælder fugtig"). 

færdig mørtel - altså vel bare sådan en compexo universal eller sådan? som jeg så selv blander ? '

I forhold til maling, ville der så være noget i vejen med at male alt over ? altså både male der hvor jeg reparerer og der hvor der allerede er maling (og hvor jeg har vurderet puds stadig hæfter, det gør det nu over det meste). Hvis ​jeg maler hele rummet påny, så gør det vel ​ikke den store forskel hvad den oprindelige maling var. Mit dilemma her er lidt om ​det igen er latterligt at begynde at spekulere for meget i diffusionsåbent eller ej, når ​størstedelen af rummet blot er ovenpå den anden maling... som jeg ikke ved hvad er. 

asromadk skrev den 20-12-2024 23:32:35

Ja, jeg tænkte det godt. Det  føltes lidt fjollet af begynde på at fugtsikre - det er jo alligevel ikke over det hele og kælderen er i bund og grund nok ikke engang hvad man ville betegne som en "fugtig kælder". Udtræk af mineraler og salte og alt det der vil vel altid ske (rækkehus fra '57, kælderen har stået sådan der i +30 år - tænker at det ville være mere tydeligt hvis den var ægte "kælder fugtig"). 

færdig mørtel - altså vel bare sådan en compexo universal eller sådan? som jeg så selv blander ? '

I forhold til maling, ville der så være noget i vejen med at male alt over ? altså både male der hvor jeg reparerer og der hvor der allerede er maling (og hvor jeg har vurderet puds stadig hæfter, det gør det nu over det meste). Hvis jeg maler hele rummet påny, så gør det vel ikke den store forskel hvad den oprindelige maling var. Mit dilemma her er lidt om det igen er latterligt at begynde at spekulere for meget i diffusionsåbent eller ej, når størstedelen af rummet blot er ovenpå den anden maling... som jeg ikke ved hvad er. 
Enig, evt. fugtpres er sikkert størst i bunden, hvor cement el. silikat maling kan bruges, men rummet ser fint tørt ud.
Et hygrometer giver et præg om RLF.

cdp skrev den 21-12-2024 07:45:43

asromadk skrev den 20-12-2024 23:32:35
Enig, evt. fugtpres er sikkert størst i bunden, hvor cement el. silikat maling kan bruges, men rummet ser fint tørt ud.
Et hygrometer giver et præg om RLF.

Men hvis jeg ønsker at male hele rummet, bliver det så ikke overkill, eller bør jeg bare male med sillikat både hvor jeg lapper og de andre steder hvor jeg så bare maler ovenpå eksisterende maling 

Når det er mindre områder ville jeg jeg vælge en almindelig pudsemørtel, som du selv foreslår. Det er i pulverform og skal bare tilsættes vand. 
Du kan male med den samme maling over det hele, ellers bliver der nuance forskel. 
Hvis den gamle maling er kalk kan du ikke male oven på med andet maling ( afprøves ved at at det nemt vaskes det af. )

Annonce
Tak, det vil jeg prøve. først skal jeg have fikset det - og så må jeg lige tage den med malingen bagefter. 

Er der en pudsemørtel som er bedre end andre ? Eller er det simpelthen bare at nuppe den her fx ? 

https://www.jemogfix.dk/cempexo-universalmoertel-15-kg/4172/9049678/?utm_content=nonbrand&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA65m7BhAwEiwAAgu4JI58vUjVz-V4uM3dS0WWQuQglsD5__96XR14dSh1KFztUAbzYQUo8xoC06cQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Der er en del mærker, kan jeg se. Er Skalflex et bedre mærke at tage ? 

og noget helt andet : 
- skal det "svirptes" ud når det bare er almindelig reparationer?

(det er første gang jeg skal arbejde med mørtel... ) 
Det er fint at "svirpe" / kaste det på, men du kan også arbejde det ind med mureskeen.
Det skal bare arbejdes hårdt ind i underlaget så alle små porer bliver fyldt. Du skal regne med at tabe en stor del af det på gulvet, men det samles bare op i spanden igen. Drfor ska der være ren inden du starter.
Gulvet vaskes bagefter og sidste omgang med  eddike i vandet. 

Tusind tak for de gode råd, jeg vil give det et skud 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også