Klinger til kap- og geringssav

Jeg er forvirret om valg af klinger til en kap- og geringssav.

De fleste købssteder fremstår det, som om man kan bruge samme klinge som til en rundsav. Men på Gør Det Selv står dette: ‘Det er nemt at forveksle klinger til rundsave og kap-/geringssave. Men der er forskel. Tænderne vender frem på en rundsavsklinger. På klingerne til kap-/geringssaven vender tænderne en anelse bagud.’ (link).

Hvad er jeres erfaring og viden om dette?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ChatGPT siger:
Der er faktisk en vigtig forskel mellem klinger til rundsave og kap-/geringssave, og det skyldes, hvordan værktøjerne bruges og hvilken type snit de skal lave.
Rundsav vs. Kap-/Geringssav:
  1. Rundsavsklinger:
    • Designet til at skære fremad, hvor du typisk skubber saven gennem materialet.
    • Tænderne er vinklet fremad for effektiv fremadgående skæring.
    • Velegnet til lange, lige snit i plader eller brædder.
  2. Kap-/Geringssaveklinger:
    • Designet til at skære nedad eller i en skrå bevægelse, som når du skærer lister eller brædder i vinkel.
    • Tænderne er ofte vinklet en smule bagud (negativ tandvinkel) for at give et renere snit og reducere risikoen for, at saven "hugger" i materialet.
    • Bedre til præcise og fine snit.
Hvorfor er det vigtigt?
  • Forkert klinge kan give dårligere resultater: Hvis du bruger en rundsavsklinge på en kap-/geringssav, kan det resultere i flænsede kanter eller upræcise snit.
  • Sikkerhed: Brug af en forkert klinge kan også øge risikoen for tilbageslag eller ukontrolleret adfærd fra saven.
Hvordan vælger man den rigtige klinge?
  1. Tandvinkel:
    • Rundsavsklinger: Positiv tandvinkel (tænderne peger fremad).
    • Kap-/Geringssavsklinger: Negativ eller neutral tandvinkel (tænderne peger en smule bagud).
  2. Materialetype: Vælg en klinge, der er egnet til det materiale, du arbejder med (træ, metal, plast).
  3. Diameter og hulstørrelse: Sørg for, at klingen passer til din sav.
  4. Antal tænder: Flere tænder giver finere snit, mens færre tænder er bedre til hurtige snit i groft materiale.

Tak Thomas_Mygind (og ChatGPT ). Jeg kan godt se, at det med 'negativ tandvinkel' fremhæves ligesom på Gør Det Selv ('tænderne vender frem'). Men hvad er jeres praktiske erfaringer? Er det kritisk? Så vidt jeg kan se, er det jo ikke noget, der lægges vægt på, alle de sites man man købe klinger online. 
Jeg har brugt en savklinge med negativ vinkel, til min bordrundsav, synes den laver et finere snit, når det er på tværs af træet, den er knap så god til at save på langs af træet.
Så det passer jo meget godt at en klinge med negativ tandvinkel så er bedst til en ​kap/gearingssav.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg var ikke bekendt med forskellen da jeg købte en ny klinge til en billig kapsav for nogle år siden. Jeg købte den med flest tænder i Biltema. De skriver at klingerne er til kløvning og kap. Så det må være et kompromis. Fordi det var en billig kapsav, var den originale med få tænder (som den groveste hos Biltema). Udskiftning af klingen, øgede savens værdi betydeligt. Nu kunne jeg save lister over med et fint snit. Jeg har ikke savnet den grove klinge på et eneste tidspunkt. Selv da jeg skulle save nogle gamle brædder op til brænde, gik det tjept med en fine klinge.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis