Lys flimrer - overbelastet kabel?

Lidt for meget af vores hus kører igennem en 16a automatsikring. Det er primært lys i køkken/alrum, værelser, badeværelser, skur, loft (inkl Genvex) og udenfor.

Vi oplever pt at lyset nogle gange flimrer. Sådan a la en skydedæmper der køres hurtigt op og ned. Det er særlig udtalt i vores køkken, hvor der sidder en lampe med et dæmper relæ (dæmpes ved at holde afbryderen inde). Samme relæ fik jeg en elektriker til at ordne da vi flyttede ind, fordi lampeledningen var tilsluttet direkte i relæet og ikke i en (manglende) lampeudtag (var nævnt i El rapporten).

Jeg har konstateret en del andre “spændende” gds ting på elarbejdet, som nok har sat sig lidt som en nervøsitet i, hvorfor lyset glimrer. Sikringen har ikke slået fra en eneste gang endnu. Eller rettere, den kun hvis vi bruger en kipkontakt, hvor lyset pt er permanent (hue lys også opsat af forrige ejer). Tænder vi den kommer der et hult “bump” og så går sikringen. Hvorfor vides ikke og jeg har parkeret den indtil min elektrikerven flytter tilbage til vores nærområde (jeg foretrækker at få ham til at afklare, hvad der skal laves og hjælpe, hvis det er enkelt, frem for at få en tilfældig håndværker ud uden at jeg har en ide om, hvad jeg præcist vil have lavet. Erfaringsmæssigt tror håndværkerne her i området at jeg er lægger guldæg).

Hvad kan få lyset til at flimre? Kan det være underdimensioneret kabel? Det er næppe en løs forbindelse. Dels har jeg tjekket udtaget, dels “brummer” en af lamperne på et værelse imens. Flimren kommer oftest vilkårligt, men der synes at være en sammenhæng mellem 1) mange tændte lys og 2) tænd/sluk af andre lys imens.

Hvis det kan være underdimensioneret kabel er det jo rigtig skidt, tænker jeg. Og så vil jeg ikke vente. Men jeg belært af frygten fra de mange trælse overraskelser frygter jeg jo også det værste lige nu.

Antal lys/enheder på gruppen:
- værelserne: fjernsyn, loftpanel (led), led strip, computer, hævesænkebord, printer, router, diverse ladere, 3x60w (led, så 7w) pærer, 5 udendørs led lamper, genvex, pilleovn, 7 hue spots.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næppe et underdimensioneret kabel, det kan jeg ikke se hvordan på nogen måde skulle få lyset til at flimre. Den leder den strøm der er, indtil den evt bliver så varm at afskærming smelter og kablet kortslutter.
Synes det lyder mere som en løs forbindelse, men ved ikke om noget dæmperværk kan påvirke hele installationen på den måde.
Jeg ville prøve at få lokaliseret problemet ved at afbryde grupper, og dernæst gå hele den fejlramte gruppe igennem, startende i loftudtag, - for at sikre at der ikke er en løs forbindelse, som sidder og gnistre løs.
djaydjay skrev den 20-12-2024 10:25:08

Det er næppe et underdimensioneret kabel, det kan jeg ikke se hvordan på nogen måde skulle få lyset til at flimre. Den leder den strøm der er, indtil den evt bliver så varm at afskærming smelter og kablet kortslutter.
Synes det lyder mere som en løs forbindelse, men ved ikke om noget dæmperværk kan påvirke hele installationen på den måde.
Jeg ville prøve at få lokaliseret problemet ved at afbryde grupper, og dernæst gå hele den fejlramte gruppe igennem, startende i loftudtag, - for at sikre at der ikke er en løs forbindelse, som sidder og gnistre løs.

Ok, det er i hvert fald noget jeg selv kan. Så sover jeg lidt mere roligt. 

Øh nej, du kan ikke sove roligt !!
Hvis der er en sådan løs forbindelse, så er det i høj grad brandfarligt.
Sådanne fejl skal findes, og kan man ikke selv, - så tilkald en elektriker, - lige præcis sådan noget kan ikke vente til en gang i næste uge.
Hvis det ikke er en løs forbindelse kan det også være nogle af dine lysdæmpere, der udsender støj til andre dæmpere. Prøv at slukke alt lys, der kan reguleres i styrke og tænd dem alle en efter en.  Prøv i forskellige rækkefølge og se om der er en sammenhæng, mellem hvad du tænder, og hvornår det blinker. Du kan prøve med alt LED-lys på samme måde.

Det lyder lidt underligt at du har lys, der er tilsluttet en 16A sikring. Det har dog næppe noget med sagen at gøre.
Er du sikker på, at din automatsikring til lyset er på 16A. I så fald er den ulovlig, hvis ledningerne er 1,5mm2
Kablet/ledningerne i lysinstallationen er sikkert 1,5mm2. Det er mindste kvadrat, der må anvendes. Du skriver, at en af lamperne brummer. Det kunne tyde på en løs forbindelse alt afhængig af, hvordan lyden er, og hvor den kommer fra.
Det er ikke muligt at afgøre den samtidige belastning udfra listen af forbrugere på gruppen. Deet kræver måling af strømmen. Hvorfor skulle du ikke kunne have en løs forbindelse i din installation. Det lyder son en spændende installation. Din elektrikerven må i øvrigt ikke lave noget for dig med mindre han repræsenterer det firma han er ansat i eller har sin egen autorisation. For min skyld må han lave alt det han vil. du virker som om du går meget op i lovligheden af det udførte arbejde.

fase
Annonce
​En pæn stor motor som starter med belastning kan godt få lyset til kortvarigt at blinke ​. 

​God jul.....

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
nå, troede lige jeg kunne sove roligt. Øv. Jeg må gå dem igennem en for en så.

Tror ikke på en løs forbindelse i dæmperen. Lampen sidder uden for rækkevidde, er opsat af en prof og har virket uden problemer i over et år. Det ville være mærkeligt at den faldt ud uden mekanisk påvirkning.

Tror mere på mærkeligt setup og for meget gds. Jeg vil uanset have papir på lovligheden. Godt nok er jeg nærig, men jeg vil gerne have et nyt hus, hvis det værste skulle ske. 
Vi har gennem et stykke tid haft en lampe med en led pære, der skruede op og ned i lysstyrken.
Jeg har lige udskiftet pæren, så nu er alt ok igen.. (der er ingen lysdæmper på)

Og det var heller ikke fordi pæren sad løs, prøvede at spænde den lidt, det er med en e27 sokkel...

Vi prøver igen, i morgen --
HrT skrev den 20-12-2024 19:34:54

Lampen sidder uden for rækkevidde, er opsat af en prof og har virket uden problemer i over et år. Det ville være mærkeligt at den faldt ud uden mekanisk påvirkning.

Der kan altså sagtens gå et år, fra der skruet i det, til at forbindelsen bliver så løs, at det påvirker lyset.

Er skruer ikke strammet korrekt, så kan de over tid arbejde sig mere og mere løse. Og ja, jeg kender et konkret eksempel, hvor der gik 1 år fra elektriker havde arbejdet i et loftudtag, til at det begyndte at flimre i lyset i hele gruppen og en knitrende lyd fra loftudtaget.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis