Lidt for meget af vores hus kører igennem en 16a automatsikring. Det er primært lys i køkken/alrum, værelser, badeværelser, skur, loft (inkl Genvex) og udenfor.
Vi oplever pt at lyset nogle gange flimrer. Sådan a la en skydedæmper der køres hurtigt op og ned. Det er særlig udtalt i vores køkken, hvor der sidder en lampe med et dæmper relæ (dæmpes ved at holde afbryderen inde). Samme relæ fik jeg en elektriker til at ordne da vi flyttede ind, fordi lampeledningen var tilsluttet direkte i relæet og ikke i en (manglende) lampeudtag (var nævnt i El rapporten).
Jeg har konstateret en del andre “spændende” gds ting på elarbejdet, som nok har sat sig lidt som en nervøsitet i, hvorfor lyset glimrer. Sikringen har ikke slået fra en eneste gang endnu. Eller rettere, den kun hvis vi bruger en kipkontakt, hvor lyset pt er permanent (hue lys også opsat af forrige ejer). Tænder vi den kommer der et hult “bump” og så går sikringen. Hvorfor vides ikke og jeg har parkeret den indtil min elektrikerven flytter tilbage til vores nærområde (jeg foretrækker at få ham til at afklare, hvad der skal laves og hjælpe, hvis det er enkelt, frem for at få en tilfældig håndværker ud uden at jeg har en ide om, hvad jeg præcist vil have lavet. Erfaringsmæssigt tror håndværkerne her i området at jeg er lægger guldæg).
Hvad kan få lyset til at flimre? Kan det være underdimensioneret kabel? Det er næppe en løs forbindelse. Dels har jeg tjekket udtaget, dels “brummer” en af lamperne på et værelse imens. Flimren kommer oftest vilkårligt, men der synes at være en sammenhæng mellem 1) mange tændte lys og 2) tænd/sluk af andre lys imens.
Hvis det kan være underdimensioneret kabel er det jo rigtig skidt, tænker jeg. Og så vil jeg ikke vente. Men jeg belært af frygten fra de mange trælse overraskelser frygter jeg jo også det værste lige nu.
Antal lys/enheder på gruppen:
- værelserne: fjernsyn, loftpanel (led), led strip, computer, hævesænkebord, printer, router, diverse ladere, 3x60w (led, så 7w) pærer, 5 udendørs led lamper, genvex, pilleovn, 7 hue spots.