Hej
Jeg er flyttet ind i en ældre etageejendom til leje hos et almennyttigt boligselskab. Jeg har netop opdaget at 3 af de 5 radiatorer vi har i lejligheden får registreret et utilsigtet forbrug af varme.
Efter nærmere undersøgelse har jeg konstateret at ventilerne lukker korrekt, men at der er tale om et en-strengssystem, hvor udløbsrøret der sidder i bunden, får en smule tilløb når ventilen i toppen er lukket.
Jeg har kontaktet Brunata der har oplyst, at dette er et velkendt problem, og at løsningen er at flytte ventilen ned i bunden af radiatoren.
Forbruget skal naturligvis betales, men det er et "tvunget" forbrug der svarer lidt til, at ventillen er i stykker.
Boligselskabet vil ikke udbedre problemet.
Er der nogen der ved om det er boligselskabets pligt at udbedre dette? Og hvis de ikke udbedre det, skal en vis procentdel af varmeregningen så ikke reduceres? Ligesom når man bor i en tagetage eller endelejligheden hvor lovgivningen kræver en reduktion i ældre boligere.
Jeg ved godt det ikke er et juridisk forum, men håber på at der er nogen der har haft lignende erfaringer.
På forhånd tusind tak.
Hygge!