El - Hvilken ledning imellem hovedtavle og undertavle?

Jeg har en hovedtavle, hvor strømmen kommer ind i huset.
Jeg skal ikke selv samle det, men vil gerne trække ledningerne.

Jeg skal nu trække ledninger til to undertavler.

1)
Må man godt trække 4m2 blødt kabel?

2)
Jeg kan se det kan fås i ​meter mål - Hvilken slags inddækning skal lederne føres i?
Er alm elektrikerrør ok?

3)
Må man trække ​lederne fra een undertavle til den næste undertavle, eller skal alle undertavler trækkes fra hovedtavlen?

4)
Er det muligt at trække undertavlerne, så hvis en af disse klapper HPFI, så klapper de kun den pågælgende tavle og ikke alle tavler?
Der er HPFI i hovedtavlen, men jeg ved at selvom der også er ​HPFI i undertavlen, så slår det ikke altid fra, mens hoved ​HPFI gør og dermed slår alle tavler fra.

Er det lovligt at opsætte to ​et ​HPFI per undertavle i hovedtavlen, så de alle ​kører isoleret?

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor spørger du her , elektrikeren kigger på det og afgør kabel størrelse og sikrings størrelse så det bliver selektivt , måske har du ikke nok strøm til 2 nye undertavler , det afgør dine stikledningssikringer , en opgradering her koster typisk 10000 + kr .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
1. Nej ikke blød kabl/ledning og 4 mm2 synes noget lidt.
2. Ja men stadig ikke bløde ledninger og kabel er nemmere og billigere
3 Man kan godt køre videre
4 Der skal være sikringer i hoved tavle til beskyttelse af kabel det går uden om denne HPFI og så Hpfi i hver undertavle.
Der kan sidde HPFI i hoved-tavle for hver undertavle, men så skal der seperat kabel til hver, og du skal bevæg dig til hovedtavle for at slå den til igen. Det er upraktisk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Karl Smart både du og jeg ved, at med et så detaljeret spørgsmål er det et GDS spørgsmål, hvor man selv vil udføre opgaven. I den sidste ende er det brugeren, der er ansvarlig for installationens tilstand. Hvis det bliver udført af en el-installatør udfærdiger og opbevarer denne dokumentationen i 10 år. Jeg prøver derfor at rådgive ud fra de givne oplysninger og overlader ansvaret til spørgeren.
Jeg har en hovedtavle, hvor strømmen kommer ind i huset.
Jeg skal ikke selv samle det, men vil gerne trække ledningerne.

Jeg skal nu trække ledninger til to undertavler.

1)
Må man godt trække 4mm2 blødt kabel?
Mener du kabel eller ledning. Kabel er ledninger omsluttet af en fælles kappe. Ledninger skal trækkes i rør, så de får en fælles kappe. Dimensioneringen kommer vi til.

2)
Jeg kan se det kan fås i meter mål - Hvilken slags inddækning skal lederne føres i?
Er alm elektrikerrør ok?
Hvis du trækker ledninger er det OK med elektrikerrør.

3)
Må man trække lederne fra een undertavle til den næste undertavle, eller skal alle undertavler trækkes fra hovedtavlen?
Du må gerne trække fra hovedtavlen til første undertavle og videre til næste undertavle.

4)
Er det muligt at trække undertavlerne, så hvis en af disse klapper HPFI, så klapper de kun den pågælgende tavle og ikke alle tavler?
Der er HPFI i hovedtavlen, men jeg ved at selvom der også er HPFI i undertavlen, så slår det ikke altid fra, mens hoved HPFI gør og dermed slår alle tavler fra.
Det problem klarer du ved at tilslutte tilgangen til dine undertavler før HPFI relæet i hovedtavlen og forsyne dine undertavler med hver sit HPFI relæ. Det betyder, at du skal føre forsyningen til undertavlerne frem i samme dimension som tilledningen din hovedtavle. Det betyder nok 10 mm2.

Er det lovligt at opsætte to et HPFI per undertavle i hovedtavlen, så de alle kører isoleret?
Hvis du opsætter et HPFI relæ i din hovedtavle til hver undertavle, så der kun kobles den berørte ud, skal du føre et kabel til hver undertavle. Kablerne skal under alle omstændigheder dimensioners efter strøm og fremførings vej.
HPFI relæerne til undertavlerne, skal tilkobles før relæet i hovedtavlen.

Du kan ændre dimension på tilgangen til dine undertavler ved at afsætte en gruppe til undertavlerne. Gruppen skal tilsluttes før hovedtavlens HPFI.

fase
Ja   Fabin !  Jeg ved da udmærket at trådstarter  selv vil prøve at lave det her , det var mere for at sætte det her lidt i perspektiv , det er ikke bare lige at sætte 2 nye undertavler op som er selektivt og korrekt udført ..................

Mvh S.H. 
karl smart skrev den 19-12-2024 11:51:45

Ja   Fabin !  Jeg ved da udmærket at trådstarter  selv vil prøve at lave det her , det var mere for at sætte det her lidt i perspektiv , det er ikke bare lige at sætte 2 nye undertavler op som er selektivt og korrekt udført ..................

Der er en "tyrkfejl" i mit efternavn. Det skal være dig tilgivet. Jeg er holdt op med at påpege, at det er aut. krævende arbejde. Jeg vil hellere prøve ud fra de givne oplysninger at give oplysninger om, hvordan det beskrevne arbejde kan udføres. Det værste eksempel på GDS installation, jeg har set, er en hel installation udført med ringeledning. 

Jeg har været ansat i et forsyningsselskab. Du ville blive forbavset over, hvad selv aut. firmaer kan lave.

fase
Annonce
S. Fabrin ...det var sættenissen der har været på spil , det er jo årstiden for nisser. og selvfølgerig må man skrive her hvad man vil , men et sted skal man jo sætte en grænse for hvad man i en god mening , vil instruere lægmand til at udføre , og her er det jo ikke hjælp til at tilslutte en lampe , men tavlearbejde .

Mvh S.H. 
0et med sætternisen lever jeg med.
Du har ret i, at det er tavlearbejde, og at det ikke er GDS arbejde. På den anden side er der så mange, der siger, at de vil trække kabler, hugge dåser ind i muren og andre ting. Jeg er ikke så naiv eller måske er jeg, at jeg ikke tror, at spørgsmålet er stillet fordi der kommer em autoriseret og tilslutter. Hvorfor har man så ikke spurgt vedkommende. En aut. må i øvrigt ikke sige god for og tilslutte arbejde, der ikke er udført af den, der har aut. eller er ansat i et sådant firma. 
Jeg har derfor valgt at give en forklaring, som ud fra de stillede spørgsmål, kan bruges til løsning af opgaven. Om løsningen er rigtig, ved jeg ikke altid. Der er jo tit flere løsninger på en given opgave. Jeg har den måske lidt naive opfattelse, at spørgerne er i stand til at bedømme, om det er et farligt område at begive sig ind på. 
Nogle af spørgsmålene tyder ikke på en stor viden om elektroteknik. De skal også have hjælp.

Jeg hører gerne fra andre om min opfattelse er helt i skoven.

fase
Hej S. Fabrin og EV Elmand

Tak for svarene - jeg blev klogere!

Jeg tænker at købe dette kabel og trække det:

https://ledningen.dk/product/armeret-kabel-5g6mm2/

Det behøver vel ikke komme i rør, når det er armeret?

Du behøver ikke købe armeret kabel, med mindre du fører det gennem landbrugsbygninger, der bruges til landbrug.
Det behøver heller ikke komme i rør.

fase
Herligt - Så sparer jeg 20 kr per meter :)

Jeg kan stadig ikke helt finde ud af, om jeg ønsker at trække to kabler ud fra hovedtavlen til hver sin undertavle, eller om jeg vil trække fra tavle til tavle.

Jeg sparer en del penge på at trække fra tavle til tavle, men omvendt så lider jeg under at hvis HPFI klapper på første undertavle, så ​går hele anden undertavle også.
Det sker jo ikke så tit, men lidt frustrerende, når det ​gør.

Hvad ville du gøre?
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis