Et godt træbor ?

Hej
Er Dewalt ikke et rimeligt godt mærke?
Jeg har lige købt et sæt træbor, for at samle træ med trædyvler.
Jeg har lavet en prøve og har boret et 8mm hul, men kunne mærke at boret har rystet hele håndboremaskinen og har boret et større hul end 8mm. Dyvlen har været hel løs i hullet. 10mm bor i sættet er lige så skævt.
Jeg har så taget et 8mm bor til metal og boret et 8mm hul og dyvlen passer perfekt, lidt stram.
Dewalt bor er enten skævt på langs eller spidsen er ikke i centrum. 
Spidsen bevæger sig 1,5mm op og ned når jeg ruller boret 180 grader på bordpladen, som på billedet.  Tommestok viser 3,5mm og 5mm
Hvis jeg skal købe et godt bor til træ, hvad for et mærke skal jeg vælge?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
DeWalt er et US mærke der sælger kina-maskiner i middel kvalitet. De har aldrig produceret træbor eller andre skærende værktøjer.
Det svarer lidt til "Dacia er OK, men hvordan er deres stegepander".
Man får hvad man betaler for. De var forhåbentligt billige (det er det vigtigste idag).

Ikke for noget, men med så meget slør i boret burde du kunne se det med det blotte øje når du sætter det i maskinen og lader den snurre rundt  
Når jeg borer til feks 10mm dybler starter jeg med et 4mm bor og så borer det op til 10mm. Træbor har en spids som er med til at trække bordet ned, men samtidigt kan den være med til at trække skævt, og det er vigtigt ikke at presse, men lade boret arbejde. Specielt ved dybel samlinger er det jo nødvendigt at hullerne er vinkelrette på emnerne, ellers kan dyvlerne jo ikke komme ind i de 2 huller når der skal samles.
Jeg har prøvet både billige og dyre bor, og til mit brug er de billige helt fine...selvfølgelig under den forudsætning at de er lige 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville købe i H&N.

Prøv evt. at tage det ud og rulle det på gulvet hvis du er i tvivl om det er skævt.
Tak. 
Det kan jeg godt se, det er ikke nemt at bore 2 huller med den samme vinkel i 2 plader. 
Så vil jeg bore dyvel huller igennem begge plader på en gang, for at være sikker på at hullet er lige. Med bor til metal. 
Dyvel bliver synlig, men det er ok. 
Jeg gør det samme på toppladen. 
Jeg er ikke begyndt endnu, men det varer ikke længe.

Du kan også bruge det gamle trik, hvor du først skuer det sammen med lim(skruerne skal ikke helt i).
Når limen er tør, piller du skruerne ud og borer hullerne op og banker dyvler i. Så sker der ikke noget hvis du borer lidt skævt 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den rigtige måde er et dyvelstyr. Punktum. Alt det andet er fusk.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis