Opvaskeprogram?

Hvilke opvaskeprogrammer vasker i på? Jeg bruger auto program, og tidligere Eco, men oplever ofte på begge programmer at tingene ikke bliver ordentlig rene. Er meget omhyggelig med at passe på min maskine så sørger altid for at rengøre den regelmæssig, men tænker om jeg vasker på de forkerte programmer? Derfor havde jeg overvejet mor 70 grader program, men tænker om det vil være for hårdt ved mine glas og plastbøtter? Hvad tænker folket? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger auto som er 50 graders vask for at spare strøm.
Siemens opvaskemaskinen er 19 år gammel og kører stadig.
Enten eco. Oftest halvt program. Bruger fairy og det virker.

Hvis meget fyldt, eller hvis der er rå kyllingesaft på noget, så får den typisk grydeprogram (70°). For jeg er paranoid ift råt kød. 
Et 50°C program er udmærket, og bakterier er ikke glade for den temperatur. De dør af det. Glas har ikke godt af 70°, de får glaspest.

fase
S. Fabrin skrev den 18-12-2024 11:26:09

Et 50°C program er udmærket, og bakterier er ikke glade for den temperatur. De dør af det. Glas har ikke godt af 70°, de får glaspest.

Du skal vel op på 60°C før bakterier dræbes?

50 gr. er ok i opvaskemaskine hvor det virker sammen med vaskemidlet. Det holder bakterier ikke til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Eco-programmet er et EU-krav til alle opvaskemaskiner, som kun findes så du kan sammenligne energi- og vandforbrug på tværs af opvaskemaskiner. Eco-programmet er fx fastsat til 50 grader, uanset hvilken opvaskemaskine du køber.

Min Siemens har et auto-program, som i temperatur kan variere mellem 45 og 65 grader (det er noget maskinen beslutter ud fra hvor beskidt vandet bliver under vask, tror jeg). Hvis auto-programmet lander på 50 grader, så er det vel det samme som Eco-programmet? Svaret er nej, for auto-programmet er længere tid om at tørre servicen, så tørreresultatet bliver bedre på auto-programmet, end på Eco.

Jeg vælger også funktionen "Vario-speed", som er et program der bruger lidt mere strøm, men til gengæld forkorter vasketiden til 1 time og 15 minutter. Det betyder at fx glas ikke udsættes for varme i så lang tid, som et spareprogram ville køre, der jo typisk vasker i 3 timer. Det har måske også betydning for udseendet på glas i det lange løb.

Hvis du er typen der skyller servicet af, inden du sætter det i maskinen, så kan du prøve at nøjes med halv dosering af vaskemiddel. Brug eventuelt en helt almindelig vasketabs af de billige fra Netto, og knæk den over i halve. Brug separat salt og afspændingsmiddel og indstil det korrekt i forhold til vandets hårdhedsgrad. Jeg bruger personligt aldrig Neophos og andre "smarte" tabs hvor salt, afspændingsmiddel og vaskemiddel er 3-i-1 tabs.

Glas er ikke så glade for høje temperaturer, så 70-grader programmet er nok mere til stegefade, gryder og fx bageplader. Jeg bruger det aldrig. En typisk opvask af glas, tallerkner og bestik bliver fint rent på auto-programmet (45 til 65 grader) hvis din maskine har sådan et program, eller et 50-graders program. 

Husk at åbne lågen på klem, når programmet er færdigt.
Bare for at ​nævne det, så rens filteret i bunden. Jeg har godt læst du passer godt på din maskine. Jeg ​nævner det bare.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis