Lampeudtag ved spær?

Jeg har et køkken med tre store vinduer, hvor jeg godt kunne tænke mig at have 3 pendler hængende imellem hvert vindue, da dette vil se pænest ud. Desværre går spærrene lige der, hvor jeg gerne vil have at lamperne skal hænge. 

Jeg har læst mig frem til at lampeudtagene skal være tilgængelige, hvorfor de ikke må lukkes af og ligge på loftet - hvis det ikke var tilfældet kunne lampeudtagene blot ligges på loftet væk fra spærrene, og en ledning kunne trækkes ned igennem loftbeklædningen 1-3cm fra spærrene, og ned til de rosetter, der kommer med lamperne.

Mit spørgsmål går derfor på, om i kender en måde hvorpå, jeg kan få hængt lamperne op på trods af at spærrene er ligepræcis der, hvor jeg gerne vil have, at lamperne skal hænge? Har i været ude for noget lignende, og i så hvad, hvad gjorde i?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lampeudtagene blot ligges på loftet væk fra spærene, og en ledning kunne trækkes ned igennem loftbeklædningen 1-3cm fra spærene, og ned til de rosetter, der kommer med lamperne.
Nej nej nej det er helt fy fy og du står til mindst 6 slag i røven med et stykke wienerbrød 
Nå ok nu lidt seriøs. 
Hvis ikke loftet er sat op, så laver du udtag lige netop hvor du ønsker. Der findes PL i lav model, så de kan være under bjælker, Mangler der noget så kan du tage lidt af bjælker hvis det er indenfor 1/7 af bjælkelængde  til til væg. 
Har du allerede loft oppe med udtag andre steder, så sætte du ny ledning i lamper, og trækker ledninger hen under loftet til udtag. Så hænger lamper i en pæn krog eller elhæng og du undgår den grimme roset / baldakin som følger med lamper.
Du monterer ledning i udtaget og derefter trækker du lampen de få mm ned som gør at ledning hænger stramt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Min kære hustru kan ikke lide elkrog ophæng løsningen. Vi har drøftet den. 

Deusden er rosetterne fine til disse pendler.

Så happy wife happy life. Hvad gør jeg? Jeg har ikke lyst til at skifte min hustru.

Så må du bruge rosetterne til at samle lampeledninger i. 
Eller få elektriker til at lave nye lampesteder lige der hvor lamper skal sidde. Det kan være med udvendige udtag. 

Hvordan installeres de udvendige udtag? 

Bliver der ført et kabel ned gennem loftet, og ind i det udvendige udtag eller hvorledes?
PWarburg skrev den 19-12-2024 05:33:29

Hvordan installeres de udvendige udtag? 

Bliver der ført et kabel ned gennem loftet, og ind i det udvendige udtag eller hvorledes?

Ja kablerne føres ned i de udvendige udtag og kan om nødvendigt sløjfes på loftet mellem udtagne. Lampen tilsluttes udtaget. 

fase
Annonce
Tusind tak for hjælpen Hr. Fabrin  
Det er fast installation, og derfor elektriker arbejde. Der bruges 1,5 mm2 installations kabel. 
Her et eksempel på sådan et udtag

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis