Forskalning samme retning som massiv gulv…?

Hej
Jeg har nu rettet mit bjælkelag op med 45x145 spærtræ til førstesalen. Så er der et lige udgangspunkt og vi kan få blotlagt bjælkerne i at etagen. Så alt godt der. Der er ca 85cm mlm de nye spær og vi ønsker at lægge et massivt 28x250mm Douglas trægulv på førstesalen på langs med huset altså på tværs af bjælkelaget -  med gulvvarme i forskalning (25x100mm) og aluplader.
Det letteste vil jo være at sømme forskalingen på langs også men jeg kan ikke se hvordan jeg så undgår at komme til at skulle skrue ned i varmeslangerne på et eller andet tidspunkt. Eller hvad - noget jeg misser her.

Hvis forskalningen skal lægge på langs af bjælkerne smider jeg tværstivere ind også i 45x145 men det giver mere materiale og arbejde og der skal desuden to steder trækkes ø125 mm ventilationsrør i dækket på tværs også.

Er der nogen der kan gennemskue det så jeg kan sømme forskalningen på tværs og stadig undgå problemer mht at skulle skrue ned i gulvvarme slangerne??

Pft.  

Billedet med gulvbrædderne er bare til eksempel
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at ligge slangerne på tværs af gulvet, ellers beder du selv om problemerne.

Selvbygger med stort S. 
Du kan lave gulvstrøer i 40x63 på tværs af dine bjælker cc60, gulvspån med spor på tværs af disse, og dit gulv på langs af huset ovenpå dit gulvspån. Guide med max afstande for dimensionering af strøer mm er her og her.

Når det er sagt så er det ofte problematisk med massive gulve og let gulvvarme, her vælges oftest en løsning hvor gulvet kan udlægges som flydende gulv. Hvis du skruer det fast risikerer du at gulvet knirker hver gang varmen åbner fordi alupladerne er for fastklemt og ikke kan give sig.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar BOFH
Men jeg vil undgå spånplade her.
Flydende gulv går vel ikke med massive gulve???
...så brug forskalling istedet for gulvspån 😉

Det er vidst ikke mange massivgulve der kan udlægges som flydende gulv, har ihvertfald ikke set noget hvor det ikke enten skulle limes eller sømmes/skrues.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Problemet med at skrue i varmeslange kan jeg give dig en løsning på. 
Når du har udlagt forskalling, aluplader, og varmeslanger trækker du klar plast hen over hele gulvet. Det gøres fast ude i den ene side så det ikke flytter sig. Nu tegner du slange forløbet op på plastdugen, med egnet tusch. Dette "skattekort" rulles så sammen ud til den ene side, Når du skal til at lægge gulv har du "skattekortet" fremme og skruer blot igennem denne. plast hives af skruen hver gang så du ikke risikerer at der sidder små plaststykker under skruer. 
Du har naturligvis isoleret helt op under den forskalling du lægger, og forinden færdiggjort ventilations rørene. 
Oven over alu og varmeslanger udlægger du gulvpap, kan reducerer knirken noget. 
Du kan helt undgå knirken ved kun at have en simpel styring på gulvvarme. Altså ikke bruge rumtermostater, telestater osv. men blot styre en konstant temperatur med den termostat som regulerer sløjfetemperatur. Du regulerer lidt på den nogle gange om året
Der er mange nye typehuse som kun kører med den form for styring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis