Udbedring af ødelagt hul til køkkenlåge

Hængslet til en af vores køkkenlåger er faldt ud og har efterladt et ødelagt hul i skabet. Hvordan får jeg fixet det bedst muligt så jeg kan sætte hænglset fast igen?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fyld hullerne med en blanding af savsmuld og trælim (eller brug træfiller), og sørg for at få stoppet så meget i hullerne som muligt. Når det er gennemtørt / hærdet, så sliber du overfladen plan og skruer hængslet på igen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Og hvis ovenstående ikke holder, sæt et par trædyvler i.
Den hurtige og mest holdbare løsning. Sæt nogle længere skruer i så de har fat i sidestykket på skabet ved siden af.

Selvbygger med stort S. 
jhb skrev den 15-12-2024 14:57:59

Og hvis ovenstående ikke holder, sæt et par trædyvler i.

Skal de træfiller i først og så dyvler i mens filleren stadig er blød eller?

Som udgangspunkt skal du vælge enten træfiller eller dyvler. Ikke begge dele. 
Hvis du bruger dyvler borer du først hullerne op til de passer med enten 8 eller 10 mm dyvler. 
Godt med lim i hullerne og så i med dyvlerne, som så skæres af, så de er plan med skabssiderne.
Det ser ud til, at siden er godt ødelagt - især ved det nederste hul, så det er vigtigt, at du får fjernet alt det løse træ, så du kan se, om der vil være støtte nok til dyblerne. Det hjælper ikke med dyvler, hvis al spånpladen omkring dem stadig er porøs. 
Men man kan også få tykkere dyvler og bore i, så man er sikker på, at der er fast spånplade omkring hullet, hvilket jeg vil foretrække frem for filler. Men jeg har ikke prøvet med filler, så kan ikke udtale mig om, hvor skruefast det er, men dyvler er i hvert fald skruefaste.

Kurt B. Andersen
Annonce
Der findes også nogle reparations plader, i stål som både kan bruges i låge, og korpus..

Der er flere forskellige som har den, her fra Elgiganten ​Link​​​

Ikke den kønneste løsning, men hvis alt andet ikke lykkes, kunne det jo være en mulighed..

Vi prøver igen, i morgen --
Ja kønt er det ikke, hvis der er så store huller der skal repares, ville jeg nok bruge et stykke af en kosteskaft. 
jhb skrev den 15-12-2024 23:34:41

Ja kønt er det ikke, hvis der er så store huller der skal repares, ville jeg nok bruge et stykke af en kosteskaft. 

Har bare været ude for et korpus der var helt mørt i område under hele hængslet, her lavede jeg selv en metalplade, og malede den hvid, det så ok ud.

Det var i et vaskeskab, hvor skraldespanden sad fast på lågen, og korpus var ved siden af opvasker, og der var lavet en del forsøg på at fixe det.

Det er et godt stykke tid siden, og har ikke hørt klager, så det holder helt sikkert endnu.

Vi prøver igen, i morgen --
Lidt skruehuller i spånplade tager 5 minutter at fikse med superlim og bagepulver, brugt tricket ad flere omgange med lignende reparationer. Fjern det løse træ, fyld skiftevis op med lim og bagepulver (hærder med det samme til en masse der er hård og hæfter som epoxy), bor hullet til ønsket størrelse, done.

https://youtube.com/shorts/zhEmMMLsR0Y?si=CvTMiPJAhKWma2j_

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også