Varmtvandsbeholder taber temperatur

Jeg har et baxi wgb-k 15 c gasfyr og har det problem at mit brugsvand mister en del varme, selv om der ikke er brug. På en time mister det ca 10 grader fra omkring 55 grader til 45 grader. Det medfører at vvb varmer voldsomt op ca hvert time (til en kedeltemperatur på knap 70 grader.) det er hele døgnet også tidligt om morgenen og sen aften.

Problemet har været der hele min ejertid (knap et år), men er værst i sommerperioden, hvor fremløbstemperaturen er lavere - her er det knap hver halve time. Der sker uanset om fyret er på automatisk, manuel, sommer eller reduceret funktion. Der er ikke umiddelbart lækager. Vi har cirkulationspumpe til brugsvandet, som dog er indstillet til kun at køre dele af døgnet, og tabet forekommer også selv om jeg slukker for cirkulationen.

Jeg har derfor den formodning, at det skyldes at fremløbstemperaturen på mit radiatorvand er lavere end vvb (ca 40-45) og at det derfor løbende afkøler vvb. Men er det “bare sådan det er” (jeg har ikke tidligere haft gasfyr), eller kan der være et problem med en ventil eller lignende - eller kan der være andre årsager?

Håber i kan hjælpe forudover gasforbruget skaber den voldsomme opvarmning en del støjgener i hele huset..

Dbh mads 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste gasfyr kører med separat temp. på VVB, dvs. den er uafhængig af fremløb til varme. Typisk cirkulerer den 70-75 gr. varmt vand i spiralen nogle minutter., prioriteret efter tid og belastning. Hvis din 3 vejs ventil ( skift ml. varme i radiator og brugsvand ) ikke lukker tæt, vil du med lav fremløb, dræne varme i VVB. Er det samme problem om sommeren, når varmekredsen er lukket af ? Logisk set burde fyret bruge mindre energi, hvis den bruge din beholder som buffer, så længe ​vandet er varmt nok deri.

Mit gasfyr har også seperat temperatur på hhv radiator og vvb. Og ja, det er samme problem om sommeren - faktisk taber vvb umiddelbart hurtigere temperatur der, hvilket måske kan hænge sammen med en lavere fremløbstemperatur om sommeren (varmekredsen er som udgangspunkt ikke helt lukket, da jeg har brug for at have varme på i kælderen). Men jeg har prøvet både at have sommerdrift/vinterdrift/manuel og automatisk indstilling, og fænomenet fremkommer umiddelbart uanset.

Som jeg læser dig kan det så måske skyldes en utæt trevejsventil?  

Jeg er grundlæggende i tvivl om, hvorvidt det varmetab må forventes, eller om det er tegn på der er noget galt? Jeg synes selv det virker voldsomt højt. 
Jeg kender ikke tal for afkøling uden forbrug, men det lyder lidt i overkanten - hvis du har et par ventiler på frem/retur til varmen kan de forsøgsvis lukkes. Med separat pumpe til vvb, kan den også lukkes - i så fald forsvinder der ikke noget den vej. 
Hvor stor er din vvb og hvor gammel? en hysterise på 10 gr. lyder af meget.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis