Jeg har et baxi wgb-k 15 c gasfyr og har det problem at mit brugsvand mister en del varme, selv om der ikke er brug. På en time mister det ca 10 grader fra omkring 55 grader til 45 grader. Det medfører at vvb varmer voldsomt op ca hvert time (til en kedeltemperatur på knap 70 grader.) det er hele døgnet også tidligt om morgenen og sen aften.
Problemet har været der hele min ejertid (knap et år), men er værst i sommerperioden, hvor fremløbstemperaturen er lavere - her er det knap hver halve time. Der sker uanset om fyret er på automatisk, manuel, sommer eller reduceret funktion. Der er ikke umiddelbart lækager. Vi har cirkulationspumpe til brugsvandet, som dog er indstillet til kun at køre dele af døgnet, og tabet forekommer også selv om jeg slukker for cirkulationen.
Jeg har derfor den formodning, at det skyldes at fremløbstemperaturen på mit radiatorvand er lavere end vvb (ca 40-45) og at det derfor løbende afkøler vvb. Men er det “bare sådan det er” (jeg har ikke tidligere haft gasfyr), eller kan der være et problem med en ventil eller lignende - eller kan der være andre årsager?
Håber i kan hjælpe forudover gasforbruget skaber den voldsomme opvarmning en del støjgener i hele huset..
Dbh mads