DIY taburet og møbelskruer

Jeg har lyst til at bygge sådan en lille stol/taburet. Har fundet et par bøgetræs spisebordsplader i storskrald.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal samle den, med træskruer, møbelskruer, banke kiler i som i et hammerskaft?

Hvis jeg vælger møbelskruer af den type som på billedet, hvordan rammer man denne " tværbøsning"  med en lang skrue?  Findes der en eller anden borelære til det?
Jeg har prøvet noget lignende, at lime en dyvel af bøgetræ i en spånplade for at skrue en skrue i , men jeg kunne ikke ramme dyvlen med en boremaskine. Så måtte jeg bore et hul og lime en anden dyvel i, lige ved siden af den første. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes du skal samle den med dyvler og trælim. Så bliver din samlinger usynlige.
Disregard, misforstod spørgsmålet

Ved den viste type møbelskruer bliver hullet jo dækket af skruen. Så du kan bore helt igennem og ind i tværpinden, så passer huller sammen. Den lille tvær møtrik skal så bores end, og det må du måle dig frem til. 
Hvis du skal have dybler til at ramme så findes der små Dybler markører. (dybelfix)  De hænger i mange byggemarkeder. Du borer huller i enden af tværpinden og sætter disse markører i hullet. Så holder du modparten på det rigtige sted og giver et lille slag på denne. Spidsen på markøren laver så en opmærkning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej.  
Tak for jeres forslag.
Taburetten er næsten færdig. Den få nok lidt olie når det bliver lidt lunere udenfor.
diaydiay - jeg vil gerne have synlige skruer, så det ser lidt moderne ud  

Tak ev elmand - Jeg har købt de "dybelfix" markeringsstifter. Det er ikke nemt at ramme. Jeg måtte forstørre et par dybelhuller og flytte dem lidt og jeg har limet dem i igen med 5min epoxy, som samtidig udfylder hullet.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal lime den sammen eller om jeg skal lade være. 
Der er 7cm  lange skruer og dyvler. 
Træet udvider sig og trækker sig sammen, så jeg ved ikke om limen holder og om det overhovedet giver noget at lime det sammen. 
Måske med en vandfast trælim? Den er lidt elastisk.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også