Fjerne evt. stabiliserende væg i bindingsværkshus

Hejsa!
Jeg har købt et bindingsværkshus fra 1940, som jeg skal i gang med at renovere. 

I stuen er en væg, som jeg gerne vil fjerne. Den går på tværs mellem skorstenen og ydermuren. Som I kan se på billedet har den ingen bærende effekt, men jeg er i tvivl om den har en stabiliserende effekt på skorstenen og ydervæggen. 

Skorstenen er stor og stabil, men vil den blive svækket af, at jeg river væggen ned? 
Og tilsvarende med ydervæggen? Bindingsværksvæggene er jo tynde og gamle, og jeg er i tvivl om ydervæggen vil blive svækket af, at jeg fjerne den tværgående indervæg. 

Er der nogen af jer, der ved noget om det? Se grundplan med markering af væggen + to fotos af væggen fra hver side. 

På forhånd tak for input :-)

Dbh. Mette
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ekspert i bindings værk huse. Men din bekymring omkring ydervægge er på sin plads. De 2 ydervægge støtter hinanden via de bjælker som er i loftet. men begge ydervægge kommer jo op på ca. 7 m fritstående. Så jeg vil anbefale dig at tage fat ién bygge sagkyndig. 
Måske kan der laves noget med at bevare 0,5 m af skillevæggen, eller en jernstolpe inde i inde muren. 
Men alene vægmaleriet vil da være god grund til at beholde væggen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis