hvordan udvides et hul i træloft fra 65 mm til 75 mm

Jeg skal have udskiftet gamle halogen spots til led spots i træloft. Nye mål skal være 75 mm hul, hvor de eksisterende hulmål er 65 mm
Jeg er klar over at selve monteringen af de nye spots skal monteres af elektriker, men jeg vil gerne forberede hullerne.
Hilsen
Lars
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tager et bræt og borer et hul på 75 mm. Inden du borer laver du et kryds der er større end de 75mm, så når hullet er boret har du et "sigtekorn".
Nu er det ret nemt at holde brættet op mod de eksisterende huller og rette ind med "sigtekornet", så sætter du boret i "holderen" og borer forsigtigt igennem loftet.
Det er nemmest hvis man er 2 til at gøre det. En person holder "sigtekornet" og en anden borer hullet.   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Med et kop bor på 75 mm du kan tage et stykke træ bore et 75 mm hul ø, og skrie det fasf der hvor 65 ml hulle er så ka du bruge dette stykke træ til at styre ned

Hvis du kan montere både en 65 mm og en 75 mm kop på dit bor. Så kan du bruge den lille kop til at styre. Den lille skal selvfølgelig rage længere ud end den store.
Og for at gøre som gode ven siger hvilket er en nem og god måde så skal du bruge en hulsavsadapter.....  f.eks den her.  Hulsavsadapter adapteren skal sættes i din hulsavsholder istwdet for boret.
Der kan sagtens sidde 2 hulsave samtidig i en standard holder, det har jeg ofte brugt..

Men skal hullet flyttes lidt i forhold til oprindelig center, er metoden med et bræt med hul i god.
Det er en fordel at fjerne centerboret, så det ikke laver ravage oppe i ledningerne..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
GodeVen skrev den 13-12-2024 11:33:20

Hvis du kan montere både en 65 mm og en 75 mm kop på dit bor. Så kan du bruge den lille kop til at styre. Den lille skal selvfølgelig rage længere ud end den store.

Dét er immervæk genialt det der 😳💪 jeg troede selv bræt osv var enklest, men kendte så ikke dit trick. 

HrT skrev den 14-12-2024 10:41:07

Dét er immervæk genialt det der 😳💪 jeg troede selv bræt osv var enklest, men kendte så ikke dit trick. 

de viste hulbor er så ikke helt billige i indkøb, så er det få huller er brættet nu billigere løsning

jetdirect skrev den 16-12-2024 15:41:58

HrT skrev den 14-12-2024 10:41:07

de viste hulbor er så ikke helt billige i indkøb, så er det få huller er brættet nu billigere løsning

Vælger man at bruge et kopbor til det store hul, skal man jo alligevel have en 75 mm sav, og en holder.

Hulsav i eks 64-65 mm kan findes fra 60 kr og opefter, og om  det er dyrt er jo så op til den enkelte.. 

Den hvide på mit billede er en viking, det er en god hulsav til en rimelig pris. (harald nyborg har haft den, men de ​har vist et andet fabrikat nu)
Men er godt forsynet med hulsave, så skal ikke ud at købe foreløbelig  

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis