Hvordan skifter jeg håndvaskarmatur på en rigtig gammel håndvask

Håndvaskarmaturet på min gamle håndvask er ret træt, og trænger til at blive skiftet. Se den "fine" grønne håndvask på billedet. Jeg ved ikke hvordan man gør det, men jeg kan følge slangerne, og se en masse spændbolte, så jeg tænker at prøve mig frem og så ringe til VVS'eren hvis det skulle gå helt galt. Kan nogle hjælpe mig med et par svar på nedenstående og gode råd:

1. Kan jeg forvente at alle armaturer passer i dimensionerne - eller skal jeg købe et særligt til den gamle håndvask? (jeg vil gerne købe et med sensor)

2. Hvad skal jeg købe, udeover håndvaskarmaturet (slanger, møtrikker, bolte)

3. Der hvor det varme og kolde vand kommer ud af væggen (og hvor jeg kan lukke for vandtilførslen) - er det standard gevind/størrelse, eller skal jeg købe nogle adaptere eller særligt tilbehør for at de passer på den gamle håndvask?

Som du nok kan se af mine spørgsmål, så er jeg ret ny i det her - så jeg ved ikke en gang om jeg stille de rigtige spørgsmål? :-) Jeg håber nogen kan hjælpe med ovenstående spørgsmål og et par gode råd.

Mvh,
Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv først om du kan lukke de to haner...(eller lukke for vandet et andet sted, men så afbryder du nok for alt dit vand)
Selve hanen ser ud til at være spændt fast med en stor sekskant møtrik, som ganske givet er svær at komme til at løsne..
Der hvor den røde pil peger..
Rørene afmontere du ved at skrue de 2 omløbere af, markeret med røde cirkler..
og så ellers skrue stangen til "bundproppen" af.

Så skal du også sikre dig at de nye rør/slanger fra vandhanen passer på dine ventiler i vægen..

Vi prøver igen, i morgen --
Og ønsker du at bevare bundproppen som løft-op model, så må du finde et armatur med mulighed for din løft-op pind.
Tusinde tak for svar! Det prøver jeg.

Ved du om jeg kan købe et vilkårligt amatur - eller skal det passe særligt til håndvasken? (jeg kan godt undvære bundproppen)
Umiddelbart vil jeg tro, at du kan bruge næsten enhver type håndvaskarmatur. Om der er nogle, der er så slanke, at de ikke kan dække hullet ? - hmmm, tror det ikke.
Monteringsmæssigt er det langt nemmest med slanger, om det så er pænt nok, når det er synligt og ikke inde i et skab, - ja, det er en smagssag.
SlagslundeHus1945 skrev den 12-12-2024 20:52:14

Håndvaskarmaturet på min gamle håndvask er ret træt, og trænger til at blive skiftet. Se den "fine" grønne håndvask på billedet. Jeg ved ikke hvordan man gør det, men jeg kan følge slangerne, og se en masse spændbolte, så jeg tænker at prøve mig frem og så ringe til VVS'eren hvis det skulle gå helt galt. Kan nogle hjælpe mig med et par svar på nedenstående og gode råd:

1. Kan jeg forvente at alle armaturer passer i dimensionerne - eller skal jeg købe et særligt til den gamle håndvask? (jeg vil gerne købe et med sensor)

2. Hvad skal jeg købe, udeover håndvaskarmaturet (slanger, møtrikker, bolte)

3. Der hvor det varme og kolde vand kommer ud af væggen (og hvor jeg kan lukke for vandtilførslen) - er det standard gevind/størrelse, eller skal jeg købe nogle adaptere eller særligt tilbehør for at de passer på den gamle håndvask?

Som du nok kan se af mine spørgsmål, så er jeg ret ny i det her - så jeg ved ikke en gang om jeg stille de rigtige spørgsmål? :-) Jeg håber nogen kan hjælpe med ovenstående spørgsmål og et par gode råd.

Mvh,
Søren
Svar:

1. Ja . men ellers mål og tjek med specifikatioerne på den sensor-vandhane du vil bruge
  2. Der følger nogle gange tilslutningsslanger med armaturerne. Men hvis der ikke gør skal du bruge to stk i en passende længe (smme længe som de gamle rør + lidt for en sikkerheds skyld) - se svar 3. Sådan to slanger koster ca 150 kr.
  3. Det er standard - der er godt nok 2 størrelser 1/2'' og 3/8''. Jeg mener det du har er 1/2''. og den anden ende af tilslutningsslangen skal så passe i armaturet som ofte er 10mm. Men det kan du se i specifikatioerne for det armatur du gerne vil bruge. Nogle gange er der også adaptere med armaturet så man kan bruge det på både 1/2 og 3/8** forbindelser

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hanerne i vægen ligner at det er 3/8" RG gevind, hvor kobberrørene er monteret, men kan ikke huske om den type hane kun kan bruges med kobberrør og skærefittings, eller om en slange med 3/8" RG omløber kan bruges..
Kobberrørene er nok  8 eller 10  mm, men mål efter..
Der findes slanger med en ende som på billedet, det vil nok kunne bruges sammen med en skærering..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis