Kan jeg male krydsfiner med film?

Hej derude, jeg står over for mit første store (for mig) gør-det-selv projekt: en indbygget bogreol.

Jeg er landet på birkekrydsfiner, som skulle være det bedste/hårdeste. Nu har jeg så fundet nogle relativt billige 12 mm plader - men det er egentlig støbeplader, dvs med fenolfilm. Normalt jo lavet til noget helt andet, men de koster ca. 1/4-del af “normale” birkeplader.

Kan det fungere? Kan jeg male det?

Og hvad tænker “vi” om tykkelsen på 12 mm til 60 cm brede hylder? De vertikale sider bliver dobbeltlag, dvs 2,4 cm. Jeg tænker at bygge det op i moduler af 105 cm x 62,5 cm og så 30 x 62,5 kasser på toppen. Med bagbeklædning. Hele bogreolen bliver ca. 2,5 m (H) x 4,5 m (B) x 20 cm dyb - rundt om en dør og radiator, som skjules.

Skyd også gerne, hvis der er noget jeg ikke har tænkt på. Ps: jeg har god hjælp inkl. maskiner til rådighed.

Tak for hjælpen!!!

Emil
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker at 12 mm er for tyndt, de vil komme til at hænge..
Hvis du matsliber overfladen på pladerne,  og grunder og maler, burde det ikke være et problem..
Ideelt set  laver du en test først, på en stump plade..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Ja det anede mig nok at 12 mm er for tyndt. Ny tanke, giver det mening at bygge “skelet” i 12 mm mdf (dobbeltlag = 2,4 cm) og så hylder i 15 eller 18 mm birke krydsfiner? 
Emil Må skrev den 13-12-2024 08:19:22

Tak for svar. Ja det anede mig nok at 12 mm er for tyndt. Ny tanke, giver det mening at bygge “skelet” i 12 mm mdf (dobbeltlag = 2,4 cm) og så hylder i 15 eller 18 mm birke krydsfiner? 

Det vil se uharmonisk ud, tror jeg. Hvad skal den endelige farve være - malet eller lakeret eller oliebehandlet?

Det hele bliver malet modehvid - det er det “vi” kan enes om herhjemme :)

Jeg synes bare jeg læser at birke krydsfiner er det bedste/hårdeste og jeg bekymrer mig over om hylderne hænger. Men jeg overtænker måske og mdf er fint nok alround?

Birkekrydsfiner all over ville selvfølgelig være bedst, går jeg ud fra, men har ikke lige 10.000 kr til projektet…
Emil Må skrev den 13-12-2024 08:36:16

Det hele bliver malet modehvid - det er det “vi” kan enes om herhjemme :)

Jeg synes bare jeg læser at birke krydsfiner er det bedste/hårdeste og jeg bekymrer mig over om hylderne hænger. Men jeg overtænker måske og mdf er fint nok alround?

Birkekrydsfiner all over ville selvfølgelig være bedst, går jeg ud fra, men har ikke lige 10.000 kr til projektet…

Hvis det alligevel skal males, kan du jo ligeså godt gå med tykkere mdf og spare pengene dér. Kommer jo også an på om du laver en pyntereol til nips og modebøger, der ligger ned, eller det er et bibliotek til Lademanns samlede værker. 

Annonce
Klart. Jeg får bare at vide fra flere, at mdf ikke vil holde…. Det er sidstenævnte: “bibliotek-væg” til et par tusind bøger. 
målte lige min "biblioteksvæg", rummene er 50x30cm og hylderne er 22mm MDF og de hænger ikke selvom de er pakket med bøger. nederst er der lavet 50x50 hylder til de største bøger, de hylder lægger jo så af på rammen som hviler på gulvet så de hænger heller ikke. Den er lavet af en snedker i sin tid.
Super, tak! Er det med lister til at understøtte hylderne, eller hvordan? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også