Tee ind i eksisterende streng

min vvs fyr aflyste, så jeg fik ikke svar på et spørgsmål: hvordan får man en tee ind på en lige kobberrørssteng der allerede sidder der? Jeg udvider strengen via tre, men den skal jo kobles på.

Kan ikke lure det og vil gerne se et billede af det. Min egen fantasi rækker kun til skydemuffe-lige stykke-tee, men det lyder omstændigt 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skærer et stykke rør ud, som svarer til T-stykket minus det der skal stikke ind i begge ender af T-stykket.

fase
S. Fabrin skrev den 12-12-2024 18:29:12

Du skærer et stykke rør ud, som svarer til T-stykket minus det der skal stikke ind i begge ender af T-stykket.

Men hvordan får man teen på? Det er kobberrør og Press fittings. Hvis man går som du skriver, mangler der vel det, der skal ind i begge ender. Og lader man det blive, så står man med en tee der er bredere end det manglende stykke?

Det ser ud til at du kan få en skydemuffe som presfittings. Kan røret vrides lidt ud, kan du nøjes med 1 skydemuffe.

Søren O
HrT skrev den 12-12-2024 19:21:52

S. Fabrin skrev den 12-12-2024 18:29:12

Men hvordan får man teen på? Det er kobberrør og Press fittings. Hvis man går som du skriver, mangler der vel det, der skal ind i begge ender. Og lader man det blive, så står man med en tee der er bredere end det manglende stykke?

Hvis det er på et lige stykke kan du måske løsne røret og få T-stykket skudt ind på røret. Kobberrør er ikke så stive som jern- eller rustfri rør. 

fase
Ja, måske jeg lige skal have et par skydemuffer på lager før vi skærer varmerør over 😅

Jeg kan godt se, at jeg kan få i hvert fald den ene side på. Så må den anden side i værste fald blive en stump før og en skydemuffe. Med mindre der findes en kompressionstee der egner sig bedre? Der synes jeg bare det ligner at det så skal være muffe -> tee -> en union (hedder det vist nok) -> muffe. 
Annonce
Søren O skrev den 12-12-2024 20:00:05

Det ser ud til at du kan få en skydemuffe som presfittings. Kan røret vrides lidt ud, kan du nøjes med 1 skydemuffe.

De ved i hvert fald hvad mufferne skal koste 😱

Bruger du presfittings eller fittings med klemme bøsning, så skal der ikke bruges union. 
Det sidste er noget man bruger på jernrør med gevind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis