skærmet eller uskærmet kabel?

Jeg vil gerne have trukket et cat 6 datakabel til et sommerhus anneks, men datakablet kommer til at løbe i et trækrør sammen med et 240V 5g2,5 kabel (og måske senere et ladekabel til elbilen)

Vil et sådant datakabel skulle være skærmet, eller kan man nøjes med et uskærmet/UTP kabel?
- der er ikke tale om google's nye datacenter, men alene drift af en router for at få wifidækning i anneks og haven.

input er en 100/100 fiberforbindelse i hovedhuset
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil have 230V kabel i samme rør som et ethernetkabel, skal data kablet have samme isolation, som kablet til 230V. En sådan kabel har jeg aldrig set.

Så du skal bruge to rør, hvis du vil have ethernet. Hvis du skal lave nyt vil jeg anbefale at du laver det CAT6a, så det er forberedt for 10GB. Prisforskellen er minimal. Til det du ønsker nu, kan du sagtens klare dig med UTP. Jeg ville bruge FTP, men kun forbinde skærmen i sommerhuset.

Jeg ved ikke hvad kravene til fiber i samme rør som 230V. Men det bliver mere komplekst på en anden måde.
Jeg ville for en sikkerhedsskyld vælge skærmet kabel.
Noget andet er, at du vil trække det i samme rør som et 5G2,5 mm2 kabel til 240V og måske senere et ladekabel til elbilen. Det er faktisk ikke lovligt at trække et kabel med et isolationsniveau under 240V i samme rør som dit 5G2,5 mm2. Du kan derfor vælge at trække f.eks. 16 mm (korrugeret)plastrør i dit trækrør eller trække et rør kun til svagstrøm.

fase
tak for svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis