Gulvvarme - natsænkning

Jeg er flyttet ind i en nybygget lejlighed, hvor der er et Salus gulvvarmesystem, og som bliver reguleret af en Danfoss ECL Comfort 110. Som jeg ser det, er der  i denne regulering brugt natsænkning af gulvvarmen. Som jeg læser det andre steder, tilråder man ikke natsænkning ved gulvvarme, hvad mener man her i forummet?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det er en god ide, afhænger af typen af gulvvarme. 
Er det gulvvarmeslanger indstøbt i beton giver det ikke så meget mening, da reaktionstiden er meget lang.
Er det let gulvvarme, hvor varmeslanger ligger i varmefordelingsplader i spånplader, så er reaktionstiden hurtig, - og der giver det mere mening.
I dit tilfælde, i en nybygget lejlighed, så er der nok rimelig stor sandsynlighed for, at det er modellen med let gulvvarme, - så der giver det nok god mening.
Men det afhænger som sagt af gulvets opbygning, hvor stor effekt (besparelse) det kan give.
Mange tak for svar, djaydjay. Jeg ved ikke om det er den ene eller andet guldtype, men vil forsøge at få det oplyst, og så indrette det med natsænkning efter det.
Jeg ville ikke bruge nattesænkning til gulvvarme i en nybygget lejlighed overhovedet. Hvis det er en nybygning, vil det være så godt isoleret at natsænkning ikke giver mening. Selv med de såkaldte hurtigtvirkende systemer, vil der være så meget varmeenergi i gulvet, at temperaturen ikke vil falde i løbet af 8 timer.

Husk at der bliver først en besparelse ved nattesænkning, når temperaturen er faldet i rummet. Så vil bygningen tabe mindre til omgivelserne. Hvis kun gulvet bliver koldt, skal den samme energimængde tilføres, når varmen tænder igen.
Hej GodeVen - tak for dit indlæg. Efter at have læst dette, og set flere videoer på Youtube er jeg blevet overbevist om, at der bl.a. ikke skal være natsænkning, når der er tale om gulvvarme. Det er min opfattelse, at Danfoss ECL Comfort 110, for det meste, bliver installeret med standard indstillinger fra fabrikantens side, hvor indstillingerne er beregnet til radiatorvarme og ikke gulvvarme. Jeg har  derfor også rettet på andre indstillinger, som blev anbefalet, så nu ser jeg tiden an, og ​ser hvordan det udvikler sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis