Måle watt forbrug i en 400v stik

Hej

Jeg har en Varmepumpe luft til vand som jeg har haft flere stop med pga sikringen springer.
Jeg tror uden at vide det 100% at der bliver brugt for maget strøm på den ene fase. Jeg kan se på min watt app at den kører helt oppe på 5000w.
Kan jeg måle de 3 fase og regne mig frem til watt forbrug ? er det bare at måle amp og gange det med 230 eller hvordan ?
Tak

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5000 W lyder voldsomt , det nemmeste er at måle hver fase med et tang amperemeter , så du skal nok have fat i en elektriker .........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Sådan en har jeg faktisk, men syntes det vil være nemmere at måle direkte i stikket. Kan man ikke måle fra nul til fase og måle amp ? det vil jeg gøre på alle 3 faser ? Skal det ganges med 230 eller 400 ?

Her er billede af det

Du er nødt til at måle hver fase med et tangamperemeter.
Derefter kan du gange 230 V på. Men det giver ikke den rigtige efffekt (W), blot den tilsyneladende effekt (VA).
Det vil dog give et fingerpeg om der trækkes for meget strøm.
For at finde ud af om der trækkes for meget strøm, behøver du kun at måle strømmen og sammenligne med sikringens størrelse.
Dit billede viser et forbrug på knap 5000 W. Det svarer til en strøm på 21,7 A. Det lyder voldsomt i forhold til strømmen i de to andre faser.
Hvor store er sikringerne foran varmepumpen?

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 11-12-2024 23:07:27

For at finde ud af om der trækkes for meget strøm, behøver du kun at måle strømmen og sammenligne med sikringens størrelse.
Dit billede viser et forbrug på knap 5000 W. Det svarer til en strøm på 21,7 A. Det lyder voldsomt i forhold til strømmen i de to andre faser.
Hvor store er sikringerne foran varmepumpen?

På varmepumpen er den 16A men der er også andet i huset der kan trække lidt på det. huset hoved sikring er på 25 A

Du kan ikke måle strøm direkte i stikket mellem fase og nul. Det sådan man måler spænding. Hvis du forsøger at måle strøm på samme måde, ødelægger du dit multimeter i et stor puff. Prøv ikke!

Hvis du vil måle strøm, er det letteste at bruge et tangamperemeter. Fx:
https://www.computersalg.dk/i/8137063/uni-t-200a-ac-tangmeter-ut210b-mie0173
(for øvrigt, et rimeligt godt instrument, til små penge)

Man må kun have en leder igennem tangen ad gangen. Måler man på hele kablet vil tangamperemeteret vise 0A.

Det letteste for dig at bruge din app. Du skal være sikker på at alle andre strømslugere i huset er slukket, ellers kan du ikke bruge værdien til noget. Hvis du har 13A sikring, må du højest bruge 3000 W. Hvis det er 16 A er det max 3700W.

I nogle tilfælde kan man redde den type problemer du har, ved at flytte belastning fra en fase til en anden.

GodeVen skrev den 12-12-2024 13:36:07

Du kan ikke måle strøm direkte i stikket mellem fase og nul. Det sådan man måler spænding. Hvis du forsøger at måle strøm på samme måde, ødelægger du dit multimeter i et stor puff. Prøv ikke!

Hvis du vil måle strøm, er det letteste at bruge et tangamperemeter. Fx:
https://www.computersalg.dk/i/8137063/uni-t-200a-ac-tangmeter-ut210b-mie0173
(for øvrigt, et rimeligt godt instrument, til små penge)

Man må kun have en leder igennem tangen ad gangen. Måler man på hele kablet vil tangamperemeteret vise 0A.

Det letteste for dig at bruge din app. Du skal være sikker på at alle andre strømslugere i huset er slukket, ellers kan du ikke bruge værdien til noget. Hvis du har 13A sikring, må du højest bruge 3000 W. Hvis det er 16 A er det max 3700W.

I nogle tilfælde kan man redde den type problemer du har, ved at flytte belastning fra en fase til en anden.

1000 tak for 

1000 tak for det flotte svar.....TAK og god jul

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis