Lægteafstand ændret RT850

Hej alle,

Jeg er i gang med en tilbygning, hvor taget skal være forskudt i forhold til det eksisterende hus. Jeg har lagt lægterne på samme afstand som på det nuværende hus, hvilket er 325 mm.
Nu har jeg fundet ud af, at de nye RT850 tegl kræver en lægteafstand på minimum 332 mm. Det viser sig, at RT850 tilsyneladende har ændret målene siden, så de nye tegl, jeg bestiller, ikke vil passe til den lægteafstand, jeg allerede har lagt.
Er der nogle, som har en løsning på dette, eller nogle gode idéer til, hvordan jeg kan håndtere det?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har skruet lægterne på, er det ikke så svært at ændre, men har du brugt sømpistol er det straks værre.
Men tænker ikke der er andet at gøre, 7 mm pr lægte bliver jo til en del, på hele strækket.

Men hvis du kontakter Randers Tegl kunne det jo være, de stadig har den gamle type, eller ved hvor der evt er nogle der har, nok et ​spinkelt håb, men da vær at prøve, især hvis ændringen er ​at nyere dato...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej, tak for svar.
Heldigvis er lægterne skruet fast, så de kan justeres. Min første tanke var at rykke dem 7 mm pr. lægte, da der er 12 rækker i alt. Det betyder, at jeg samlet skal rykke bundlægten 8 cm. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt jeg har plads nok til at flytte bundlægten så meget, hvilket så vil betyde, at jeg skal lave min tagfod om.

Jeg har ikke forstand på tagkonstruktioner, men du bør nok vente med at flytte på lægterne til du har lavet "prøveoplægning". Der står: "Inden lægtning af tagflade skal der udføres prøveudlægning iht. Tegl 36 side 11, for fastlæggelse af korrekt lægteafstand. Det er vigtigt at prøveudlægning udføres med
tagsten fra leverancen til det aktuelle byggeri." (Ref: https://randerstegl.dk/Admin/Public/Download.aspx?file=Files%2fFiler%2fDokumenter%2fProduktarbejdsbeskrivelser_Tag%2fProdukt++Arbejds+beskrivelse+RT-850.pdf).

Mvh Gråskæg
Når jeg har været med til at lægte er vi altid startet fra bunden. Så hvorfor vil du udligne det for neden og ikke i toppen. Der plejer at være lidt at gi af så man kan få det til at passe med hele sten. Ellers burde det være beregnet i spærlængden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 12-12-2024 07:58:00

Når jeg har været med til at lægte er vi altid startet fra bunden. Så hvorfor vil du udligne det for neden og ikke i toppen. Der plejer at være lidt at gi af så man kan få det til at passe med hele sten. Ellers burde det være beregnet i spærlængden.

Det er jo ikke muligt for trådstarter at øge spærlængden for at få teglene til at passe. Hvis ikke øverste række tegl skal skæres ned i halv højde ( det kan man godt men er ikke det pæneste ) er man nødt til at regulere på størrelsen af udhænget.

Att. trådstarter, du må igang med lommeregnere og se om det kan gå op med f.eks. maks lægteafstan og en række mindere. Ellers er der desværre kun den hårde vej med ny tagfod.

Selvbygger med stort S. 
Hej,

Jeg bliver nødt til at udligne nedefra, da toplægten skal ligge 55 mm fra kippen for at få plads til tagryggen. Det ser derfor ud til, at jeg skal ændre på min tagfod for at få det pæneste resultat.

Randers Tegl har desværre ikke kunnet give et klart svar på, om der har været ændringer i lægteafstanden gennem tiden. De mente dog, at der godt kunne have været ændringer over de sidste 20 år.

Efter at have sammenlignet de nuværende og de nye tagsten, har jeg opdaget, at der er 5 mm forskel i målene. Jeg burde nok have lavet en prøvelægning, før jeg satte alle lægterne op, da jeg gik ud fra, at det var samme type tagsten, man stadig fik.

Heldigvis er det kun på den ene side af huset, at jeg allerede har lagt lægterne.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis